Abstrakt
The editorial discusses the volume’s assumptions and goals by briefly characterizing the covered issues (digital archive, liberature, literary reading of history, literary entanglement, relationships between literature, film, the theater, and video games) conceptualized in various research perspectives. The problem of the role of applying operational notions, such as re-enactment, remixability, indeterminacy, possibility, potentiality, virtuality, etc., which are used in attempts at creating a new onto-epistemology, are also considered. Therefore, literature is a constant performative re-enactment of the process of making the entangled world present. In this process, literature constantly reestabishes the world of different possibilities of existing.
Bibliografia
Barad K., Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning, London 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
Ferrer D., Światy możliwe, światy fikcyjne, światy skonstruowane a proces genezy [Possible Worlds, Fictional Worlds, Constructed Worlds and the Process of Genesis], trans. A. Dziadek, “Forum Poetyki” summer 2020. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2020.21.26050
Gibbons A., Multimodality, Cognition, and Experimental Literature, New York 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203803219
Hutcheon L., A Theory of Adaptation, London and New York 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203957721
Krajewska A., Splątanie literackie [Literary Entanglement], “Przestrzenie Teorii” 2012, no. 17. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2012.17.0
Krajewska A., Zwrot dramatyczny a literaturoznawstwo performatywne [The Dramatic Turn and Performative Literary Studies], “Przestrzenie Teorii” 2012, no. 17. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2012.17.2
Manovich L., Język nowych mediów [The Language of New Media], trans. P. Cypryański, Warszawa 2006.
Mazur M., Multimodalność wtórna i widzialność tomograficzna na przykładzie “Nakarmić kamień” Bronki Nowickiej [Secondary Multimodality and Tomographic Visibility – The Example of Bronka Nowicka’s Nakarmić Kamień (To Feed a Stone)], “Przestrzenie Teorii” 2023, no. 39. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2023.39.4
Meillassoux Q., Po skończoności. Esej o koniecznej przygodności [After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency], trans. P. Herbich, Biblioteka kwartalnika „Kronos”, Warszawa 2015.
Meillassoux Q., Potencjalność i wirtualność [Potentiality and Virtuality], “Kronos” 2012, no. 1.
Miller J.H., O literaturze [On Literature], trans. K. Hoffmann, Biblioteka “Przestrzeni Teorii”, Poznań 2014.
Świątkowska W., Odprawianie Dziadów. Recykling i re-enactment jako strategie remiksu [Performing the Forefathers: Recycling and Re-Enactment as Remix Strategies], “Teatr” 2017, no. 1.
Świątkowska W., re-enactment, Encyklopedia teatru polskiego [Encyclopedia of the Polish Theater], https://encyklopediateatru.plhasla/352/re-enactment.
Świątkowska W., remiks, Encyklopedia teatru polskiego [Encyclopedia of the Polish Theater], https://encyklopediateatru.pl/hasla/351/remiks.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Krajewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).