Bruegel, Caravaggio, van Gogh i inni. Malarskie tematy w późnej twórczości Kazimierza Wierzyńskiego
Okładka czasopisma Przestrzenie Teorii, nr 42, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

poezja polska XX wieku
historia sztuki
autobiografia
intertekstualność
literatura i filozofia

Jak cytować

Ligęza, W. (2024). Bruegel, Caravaggio, van Gogh i inni. Malarskie tematy w późnej twórczości Kazimierza Wierzyńskiego . Przestrzenie Teorii, (42), 153–165. https://doi.org/10.14746/pt.2024.42.7

Abstrakt

In the late period of Kazimierz Wierzyński’s poetry the poems devoted to paintings are parallel to poems about writers and literature, also about composers and music. Intertextuality of Wierzyński links with reflections about his own biography, consideration about contemporary history and meditations devoted to existential and metaphysical quests. This poet took up the attentive studies upon the world art. Writing about victory of the universal values, he wants to overcome the traumatic
experiences of exile. In the history of art Wierzyński searched the areas of rescue. He considered philosophical problems such as right and evil, moment and constancy, life and death. He was interested in actuality of art and universality of anthropological problems in painting expression. In this work the matter of interpretations are the such poems by Wierzyński, as Van Gogh, Caravaggio, Kobiety, które tkają (The Women which are Weaving), Painting.

https://doi.org/10.14746/pt.2024.42.7
PDF

Bibliografia

Andres Z., Kazimierz Wierzyński. Szkice o twórczości literackiej, Rzeszów 1997.

Caravagio, tekst R. Giorgi, przeł. H. Cieśla, Warszawa 2006.

Dłuska M., Studia i rozprawy, t. 3, Kraków 1972.

Dudek J., „Jeśli mi słowo bić przestanie, co mi po sercu”. O twórczości Kazimierza Wierzyńskiego, Kraków 2023.

Dybciak K., Słowo – płomień rozświetlający muzykę, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

Dybel P., Poeta światła i ciemności, [w:] idem, Ziemscy, słowni, cieleśni. Eseje o polskich poetach współczesnych, Mikołów 2019.

Gogh V. van, Listy do brata, przeł. J. Guze i M. Chełkowski, przedmowa J. Guze, Warszawa 1964.

Hemar M., O autorze „Życia Chopina”, [w:] Wspomnienia o Kazimierzu Wierzyńskim, zebr. i oprac. P. Kądziela, Warszawa 2001.

Herbert Z., Piero della Francesca, [w:] idem, Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 1973.

Hutnikiewicz A., Pierwsza i druga młodość Wierzyńskiego, [w:] idem, Portrety i szkice literackie, Warszawa–Poznań–Toruń 1976.

Ligęza W., „I zacznę się znowu”. O przemianach Poezji Kazimierza Wierzyńskiego, [w:] idem, Ale książki. Dziewięć szkiców o poezji, Kraków 2021.

Ligęza W., Obszary ocalenia. Natura, słowo i kultura w późnej liryce Kazimierza Wierzyńskiego, [w:] Pisarz na obczyźnie, red. T. Bujnicki, W. Wyskiel, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1985.

Nasiłowska A., Kazimierz Wierzyński, Warszawa 1990.

Nasiłowska A., Przemiany w powojennej poezji Wierzyńskiego, [w:] eadem, Persona liryczna, Warszawa 2000.

Rodriguez-Aguilera C., Picasso, przeł. T. Utzig, Warszawa 1987.

Rydz A., Świat nie ma sensu, sens ma sztuka. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Warszawa 2004.

Terlecki T., Wierzyński czyli poeta, [w:] idem, Szukanie równowagi. Szkice literackie i publicystyczne, oprac. i komentarz M. Stefański, Warszawa 2019.

Wierzyński K., Poezje zebrane, oprac. i posł. W. Smaszcz, t. 1–2, Białystok 1994.

Wierzyński K., Życie Chopina, przedm. A. Rubinstein, Warszawa 1999.