Abstrakt
In the late period of Kazimierz Wierzyński’s poetry the poems devoted to paintings are parallel to poems about writers and literature, also about composers and music. Intertextuality of Wierzyński links with reflections about his own biography, consideration about contemporary history and meditations devoted to existential and metaphysical quests. This poet took up the attentive studies upon the world art. Writing about victory of the universal values, he wants to overcome the traumatic
experiences of exile. In the history of art Wierzyński searched the areas of rescue. He considered philosophical problems such as right and evil, moment and constancy, life and death. He was interested in actuality of art and universality of anthropological problems in painting expression. In this work the matter of interpretations are the such poems by Wierzyński, as Van Gogh, Caravaggio, Kobiety, które tkają (The Women which are Weaving), Painting.
Bibliografia
Andres Z., Kazimierz Wierzyński. Szkice o twórczości literackiej, Rzeszów 1997.
Caravagio, tekst R. Giorgi, przeł. H. Cieśla, Warszawa 2006.
Dłuska M., Studia i rozprawy, t. 3, Kraków 1972.
Dudek J., „Jeśli mi słowo bić przestanie, co mi po sercu”. O twórczości Kazimierza Wierzyńskiego, Kraków 2023.
Dybciak K., Słowo – płomień rozświetlający muzykę, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.
Dybel P., Poeta światła i ciemności, [w:] idem, Ziemscy, słowni, cieleśni. Eseje o polskich poetach współczesnych, Mikołów 2019.
Gogh V. van, Listy do brata, przeł. J. Guze i M. Chełkowski, przedmowa J. Guze, Warszawa 1964.
Hemar M., O autorze „Życia Chopina”, [w:] Wspomnienia o Kazimierzu Wierzyńskim, zebr. i oprac. P. Kądziela, Warszawa 2001.
Herbert Z., Piero della Francesca, [w:] idem, Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 1973.
Hutnikiewicz A., Pierwsza i druga młodość Wierzyńskiego, [w:] idem, Portrety i szkice literackie, Warszawa–Poznań–Toruń 1976.
Ligęza W., „I zacznę się znowu”. O przemianach Poezji Kazimierza Wierzyńskiego, [w:] idem, Ale książki. Dziewięć szkiców o poezji, Kraków 2021.
Ligęza W., Obszary ocalenia. Natura, słowo i kultura w późnej liryce Kazimierza Wierzyńskiego, [w:] Pisarz na obczyźnie, red. T. Bujnicki, W. Wyskiel, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1985.
Nasiłowska A., Kazimierz Wierzyński, Warszawa 1990.
Nasiłowska A., Przemiany w powojennej poezji Wierzyńskiego, [w:] eadem, Persona liryczna, Warszawa 2000.
Rodriguez-Aguilera C., Picasso, przeł. T. Utzig, Warszawa 1987.
Rydz A., Świat nie ma sensu, sens ma sztuka. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Warszawa 2004.
Terlecki T., Wierzyński czyli poeta, [w:] idem, Szukanie równowagi. Szkice literackie i publicystyczne, oprac. i komentarz M. Stefański, Warszawa 2019.
Wierzyński K., Poezje zebrane, oprac. i posł. W. Smaszcz, t. 1–2, Białystok 1994.
Wierzyński K., Życie Chopina, przedm. A. Rubinstein, Warszawa 1999.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wojciech Ligęza

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
