Abstrakt
The article discusses the phenomenon of border fences erected in the 1990s in Ceuta and Melilla. The fences are understood as objects which have a specific agency and whose existence raises a number of activities in the political sphere, as well as having a strong impact on the symbolic sphere. On the one hand, as a consequence of the material existence of fences, there are nume-rous decisions made that influence practical legal solutions concerning immigrants. Immigrants themselves are also forced to take actions and decisions they would not do without the physical presence of the fence. On the other hand, recordings and photos of people who try to cross it serve as the visual message contributing to the creation of a simplified and negative image of immigrants in Europe. Furthermore, fences constitute a material representation of a new spatial paradigm existing in the world, which consists in exclusion and strengthens the binary opposition between a “worse” and “better world”.Bibliografia
Agamben G., My, uchodźcy, przekł. K. Gawlicz, http://www.egs.edu/faculty/giorgio-agamben/articles/my-uchodzcy/, dostęp: 15.11.2015.
Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2006.
Dziubiński A., Historia Maroka, Wrocław 1983.
Kennedy J.F., Przemówienie na Rudolph Wilde Platz, Berlin, 26.06.1963, http://www.jfklibrary.org, dostęp: 15.11.2015.
Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora–sieci, Kraków 2010.
Mutlu C.E., Leite Ch.C., Dark side of the rock: borders, exceptionalism, and the precarious case of Ceuta and Melilla, „Eurasia Border Review” 2012, nr 3.
Ortuño J.M., Migration, Asylum and Security: The Case of Ceuta and Melilla, Malta, 2005, http://www.libertysecurity.org/IMG/pdf/CHALLENGE-The_Case_of_Ceuta_and_Melilla.pdf, dostęp: 15.11.2015.
Pickering S., Weber L., Borders, Mobility and Technologies and Control, w: Borders, Mobility and tchnologie odf Control, red. S. Pickering, L. Weber, Dordrecht 2006.
Pinos C., Building Fortress Europe? Schengen and the Case of Ceuta and Melilla, Center for International Border Reseach, Belfast 2009, s. 18–22, http://www.qub.ac.uk/research-centres/CentreforInternationalBordersResearch/Publications/WorkingPapers/CIBRWorkingPapers/Filetoupload,174398,en.pdf, dostęp: 15.11. 2015.
Ribas X. The Border Fences of Ceuta and Melilla. A landscape for the Future?, http://www.xavierribas.com/Contents/Ceuta/Ceuta.html, dostęp: 15.11.2015.
Saddiki S., Ceuta and Melilla Fences: a EU Multidimensional Border?, Montreal 2010, http://www.cpsa-acsp.ca/papers-2010/Saddiki.pdf, dostęp: 15.11.2015.
Welzer H., Wojny klimatyczne: za co będziemy zabijać w XXI wieku?, Warszawa 2010.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).