Abstrakt
Directed by Piotr Dumala, Franz Kafka is a very unusual example of a biographical movie. The film is composed of carefully thought-out poetic images which, according to the director himself, reflect the “psychic landscape” of the title character. Thus scenes inspired by Kafka's life and his Diaries intertwine with episodes that refer to his literary works. Dumala shows deep understand-ing of the writer’s characteristic way of depicting reality and the unusual perspective of narration indicates his thorough knowledge of Kafka’s works. Dumala draws on this heritage and creates an emotional portrait of the writer, while at the same time providing a universal reflection on the human condition.Bibliografia
Blanchot M., Wokół Kafki, przeł. Krzysztof Kocjan, Warszawa 1996.
Dumała P., Franz Kafka – scenariusz, „Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 26–27, s. 324–325.
Dumała P., „Kafka”, którego nie było, „Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 26–27, s. 322–323.
Dumała P., Drygas M., Gazda J., Dochodzenie do Dostojewskiego, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19–20, s. 102–123.
Giżycki M., Wyobraźnia zaklęta w kamieniu, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19–20, s. 124–125.
Grözinger K.E., Kafka a Kabała. Pierwiastek żydowski w dziele i myśleniu Franza Kafki, przeł. J. Güntner, Kraków 2006.
Jonas H., Gnostycyzm a umysłowość klasyczna, przeł. M. Klimowicz, „Znak” 1991, nr 7, s. 11–24.
Kafka F., Cztery opowiadania. List do ojca, przeł. J. Kydryński i J. Ziółkowski, War-szawa 2003.
Kafka F., Dzienniki 1910–1923 (część pierwsza), przeł. J. Werter, Londyn 1993.
Kafka F., Dzienniki 1910–1923 (część druga), przeł. J. Werter, Londyn 1993.
Kafka F., Listy do Mileny, przeł. F. Konopka, Kraków 1993.
Kafka F., Listy do rodziny, przyjaciół, wydawców, wybrał, przeł. i komentarzem opatrzył R. Urbański, Warszawa 2012.
Kafka F., Sprawozdanie dla Akademii [w:] Wyrok, przeł. J. Kydryński, Warszawa 1993, s. 104–115.
Kosecka B., „Franza Kafka” Piotra Dumały – Realizm animacji, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19–20, s. 130–138.
Musiał Ł., Kafka. W poszukiwaniu utraconej rzeczywistości, Wrocław 2011.
Musiał Ł., W poszukiwaniu straconego Kafki, „Teksty Drugie” 2013, nr 6, s. 221–241.
Pawel E., Franz Kafka. Koszmar rozumu, Warszawa 2003.
Polski film animowany, pod red. M. Giżyckiego i B. Zmudzińskiego, Warszawa 2008.
Sobolewski T., Dumała P., Kafka jako bohater filmowy. Spotkanie z Piotrem Dumałą, „Kino” 1992, nr 6, s. 13–17.
Sokel W.H., Franz Kafka, New York, London 1966.
Tarkowski A., Młoda polska animacja jeszcze raz: Dumała, Rybczyński, Wawszczyk, http://kultura20.blog.polityka.pl/2008/03/18/mloda-polska-animacja-jeszcze-raz-dumala-rybczynski-wawszczyk/, dostęp: 08.10.2015.
Twórczość Franza Kafki. Tożsamość kulturowa literacka, pod. red. D. Kalinowskiego, Słupsk 2005.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).