Abstrakt
In this article I try to show the changing paradigm of romantic expressionism in late modernity. I concentrate on the category of text, which I describe using literature: Bolesław Leśmian’s tale The Adventures of Sindbad the Sailor and a fragment of James Joyce’s Ulysses, as well as theoretical discourses by Jacques Derrida and Jean-Luc Nancy. I am interested first and foremost in the problem of the arbitrary nature of the bond between heart and word, affect and language. I find this problem to be the core of the possibility of thinking about literary creativity, especially its inventive, poetical potention. I try to explain how affect and language meet in the category of textuality and how modern subjectivity can cope with its basic conflict, which lies in the demand of opening and closing itself to the affective experience of otherness.Bibliografia
Czabanowska-Wróbel A., Złotnik i śpiewak. Poezja Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu, Kraków 2009.
Derrida J., Che cos’è la poesia?, przeł. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11-12.
Derrida J., Freud i scena pisma, [w:] J. Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Warszawa 2004.
Derrida J., O gramatologii, przeł. B. Banasiak, Łódź 2011.
Derrida J., Szyb i piramida. Wstęp do semiologii Hegla, przeł. J. Margański, [w:] J. Derrida, Marginesy filozofii, Warszawa 2002.
Derrida J., Tympanum, przeł. J. Margański, [w:] J. Derrida, Marginesy filozofii, Warszawa 2002.
Joyce J., Ulisses, przeł. M. Słomczyński, Warszawa 1981.
Kopkiewicz A., Dłonie i rzeczy: Rilke około 1900 roku, „Dwutygodnik” 2013, nr 8.
Kopkiewicz A., „Par coeur”. Nieunikniona i niezobowiązująca tradycja, [w:] Tradycja współcześnie – repetycja czy innowacja, red. A. Jarmuszkiewicz, J. Tabaszewska, Kraków 2012.
Leśmian B., Przygody Sindbada Żeglarza. Powieść fantastyczna, [w:] B. Leśmian, Baśnie i inne utwory prozą, red. J. Trznadel, Warszawa 2012.
Markowski M.P., Bajeczna spekulacja. Derrida, Heidegger i poezja, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11-12.
Morin M.-E., Jean-Luc Nancy, London 2012.
Nancy J.-L., Being singular plural, przeł. R.D. Richardson, A.E. O’Byrne, Stanford, California 2000.
Nancy J.-L., Corpus, przeł. M. Kwietniewska, Gdańsk 2002.
Nancy J.-L., The Intruder, [w:] J.-L. Nancy, Corpus, przeł. R. Rand, New York 2008.
Nancy J.-L., The Restlessness of the Negative, przeł. J. Smith, S. Miller, Minneapolis 2002.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).