Kolory poezji (Na przykładzie poezji lirycznej Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego)

Main Article Content

Agnieszka Rydz

Abstrakt

The article presents the category of colour in modern Polish poetry, and based on an interpretation of Ewa Górecka’s book, Konstatnego Ildefonsa Gałczyńskiego gry barwą z wyobraźnią i kulturą [Colours as Konstanty Ildefons Gałczyński’s Play with Imagination and Culture]. The colour palette in Gałczyński’s poetry includes golden, silver, green, blue, red and black. Culture was an inspiration for the poet, but he didn’t avoid entering into dialogue with it, establishing the meanings of colours in his writing. The colours present in Gałczyński’s lyric poetry also indicate the changes in his poetic language. The way in which the poet uses them in his early works differs from their use in those created after 1945.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
Recenzje
Biogram autora

Agnieszka Rydz

dr hab., pracuje jako profesor w Instytucie Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka książek: Mnemozyna. O pamięci autobiograficznej w poezji polskiej (Poznań 2011), Świat nie ma sensu. Sens ma sztuka. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego (Warszawa 2004). Opracowała także wstęp krytyczny do wyboru twórczości Stefana Andrzeja Borsukiewicza: Kontrasty. Powrót. Próba całości (Poznań 2008). Zajmuje się literaturą polską XX wieku i najnowszą w kontekście pamięci oraz emocji.