Remarks on acting in Andrzej Wajda's films
Journal cover Przestrzenie Teorii, no. 27, year 2017
PDF (Język Polski)

How to Cite

Hendrykowski, M. (2017). Remarks on acting in Andrzej Wajda’s films. Przestrzenie Teorii, (27), 47–58. https://doi.org/10.14746/pt.2017.27.6

Abstract

The article is a synthetic look at Andrzej Wajda’s films in terms the context of acting and actors’ participation. As a director Wajda never created a separate ‘school’ of film acting; nevertheless, he still made a huge creative contribution on a national and global scale, including tens, if not hundreds, of unforgettable performances from actors.
https://doi.org/10.14746/pt.2017.27.6
PDF (Język Polski)

References

Dostojewski – teatr sumienia. Trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy, oprac. M. Karpiński, Warszawa 1989.

Janicki S., Polscy twórcy filmowi o sobie, wstęp K. Eberhardt, Warszawa 1962.

Karpiński M., Teatr Andrzeja Wajdy, Warszawa 1991.

Michalak B., Wajda. Kronika wypadków filmowych, Warszawa 2016.

Michałek B., Polska przygoda neorealizmu, [w:] B. Michałek, Ćwiczenia z anatomii kina, Warszawa 1976.

Wajda A., Fenomen Cybulskiego, [w:] W. Zdort, Cybulski na planie „Popiołu i diamentu”, Łódź 1997.

Wajda mówi o sobie, wstęp, wybór i oprac. W. Wertenstein, Kraków 1991.

Walaszek J., Dwie „Nastazje” Andrzeja Wajdy, „Polska Sztuka Ludowa –Konteksty” 1993, nr 2.

Zdort W., Cybulski na planie filmu „Popiół i diament”, Łódź 1997.