Abstract
Considering the nature of the relation medium - form the author proposed an insight into two models of relationships between the cinema and the theatre: the first one including the decade of 1925-1935 and the contemporary one. However, the author is not concerned with how the theatre takes advantage of the achievements of the cinema, but he wishes to show the intermedial relationships which join the stage with the screen at the level of the medium - as a vision machine incorporated into a wide system of culture. And this is connected not only with techniques of forming the presented worlds, but first of all with calculating newer and newer environments for technology of the technically mediated seeing. Thus, if intermedia character was formerly expressed in the exchange of forms between the media (film in the theatre/spectacle in film), then the contemporary spaces of the borderline (represented, let's say, through Peter Greenaway's installations) concern tensions between the materiality of the world, medial character of cinema images and mobility of the spectator. Theatre becomes here an element of film culture, and film intervenes in the stage creating spectacles of medial interfaces.References
Arnheim R. (1961), Perspektywy telewizji, w: tegoż, Film jako sztuka, przeł. W. Wertenstein, Warszawa.
Brewster B., Jacobs L. (1997), Theatre to Cinema. Stage Pictorialism and the Early Feature Film, Oxford.
Carroll N. (1996), Defining the Moving Image, w: tegoż, Theorizing the Moving Image, Cambridge.
Chyła W. (1987), Spektakl filmowy: fenomen w stadium rozpoznania, w: J. Trzynadlowski (red.), Estetyka i struktura dzieła filmowego, Wrocław („Studia Filmoznawcze” VI).
Comołłi J.-L. (2001), Maszyny widzialnego, przeł. A. Piskorz, A. Gwóźdź, w: A. Gwóźdź (red.), Widzieć - myśleć - być. Technologie mediów, przekł. zbiorowy, Kraków.
Cywjan J. (2001), Rentgen, chirurgia, mikroskop w semiotyce wczesnego kina (Próba postawienia zagadnienia), przeł. B. Żyłko, w: T. Szczepański, B. Żyłko (red.), Cudowny
Kinemo. Rosyjska myśl filmowa, przekł. zbiorowy, Gdańsk.
Elsaesser T. (1998), Raum-Körper. Peter Greenaways Re-Installation des Kinos, in: J. Felix (Hrsg.), Unter die Haut. Signaturen des Selbst im Kino der Körper, St. Augustin.
Elsaesser T. (2002), Filmgeschichte und frühes Kino. Archäologie eines Medienwandels, München.
Garncarz J. (1998), Vom Variete zum Kino. Ein Plädoyer für ein erweitertes Konzept der Intermedialität, in: J. Helbig (Hrsg.) (1998).
Gunning T. (1990), The Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde, in: T. Elsaesser, A. Barker (eds.), Early Cinema: Space - Frame - Narrative,
London.
Gwóźdź A. (2003), Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków (wyd. 2 przejrzane i poprawione),
Heider F. (1926), Ding und Medium, „Symposion“, H. 2.
Helbig J. (Hrsg.) (1998), Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebiets, Berlin.
Hickethier K. (1996), Am Anfang der Elektrifizierung der Kultur - die ersten Filme und die Idee des Fernsehens, in: H. Segeberg (Hrsg.), Die Mobilisierung des Sehens. Zur Vor- und Frühgeschichte des Films in Literatur und Kunst, München.
Hoormann A. (2003), Lichtspiele. Zur Medienreflexion der Avantgarde in der Weimarer Republik, München.
Ingarden R. (1972), Kilka uwag o sztuce filmowej, w: A. Helman (red.), Estetyka i film, Warszawa.
Jay M. (1999), Nowoczesne władze wzroku, przel. M. Kwiek, w: E. Rewers (red.), Przestrzeń, filozofia i architektura. Osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, Poznań.
Kita B. (2003), Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków.
Luhmann N. (1986), Das Medium der Kunst, „Delfin“ VII.
Luhmann N. (1997), Medium und Form, w: tegoż, Die Kunst der Gesellschaft, Frankfurt/ M.
McLuhan M. (1975), Wybór pism. Przekaźniki, czyli przedłużenie człowieka. Galaktyka Gutenberga. Poza punktem zbiegu, wyboru dokonał J. Fuksiewicz, przel. oryginału angielskiego K Jakubowicz, wstępem opatrzył K. T. Toeplitz, Warszawa.
Musser Ch. (1984), Toward a History of Screen Practice, „Quarterly Review of Film Studies” 9, Nr. 1 (Winter).
Paech J. (1997) Paradoxien der Auflösung und Intermedialität, w: M. Wamke, W. Coy, G. Ch. Tholen (Hrsg.), HyperKult. Geschichte, Theorie und Kontext digitaler Medien, Frankfurt/M.-Basel.
Paech J. (1998) Intermedialität. Mediales Differenzial und transformative Figuration, w: J. Helbig (Hrsg.) (1998).
Themerson S. (2002), O potrzebie tworzenia widzeń, w: A. Gwóźdź (red.), Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, Warszawa.
Virilio P. (1984), Guerre et cinema I. Logistique de la perception, Paris.
Wollen P. (1982), „Ontology” and „Materialism” in Film, w: tegoż, Readings and Writings.
Semiotic Counter-Strategies, London.
Zielinski S. (1989), Audiovisionen. Kino und Fernsehen als Zwischenspiele in der Geschichte, Reinbek bei Hamburg.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).