The phenomenological and performative aspects of modern and postmodern dance
PDF (Język Polski)

Keywords

phenomenology of art
theory of performance
dance
theatre
M. Merleau-Ponty
E. Fischer-Lichte
M. Sheets-Johnstone

How to Cite

Fazan, T. (2019). The phenomenological and performative aspects of modern and postmodern dance. Przestrzenie Teorii, (29), 215–234. https://doi.org/10.14746/pt.2018.29.7

Abstract

The paper covers the problem of gestural expression and the role of the body in the aesthetic experience analysed in the Maurice Merleau-Ponty’s phenomenology of art and Erika Fischer-Lichte’s theory of performance. The author compiles these theorists’ conclusions and contextualizes them in the field of modern and postmodern dance. The ultimate goal is to analyse the artists’ statements in the context of formulated conclusions and syntheses. In summary, the author draws attention to current aesthetic research on dance and pinpoints the benefits of philosophical  phenomenological) interest in the modern and postmodern dance.
https://doi.org/10.14746/pt.2018.29.7
PDF (Język Polski)

References

Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008.

Gołębiewska M., Sensotwórcza rola ciała w samopoznaniu według Maurice’a Melreau-Ponty’ego, „Teksty Drugie” 2004, 1–2, s. 237–251.

Majewska J. (red.), Świadomość ruchu. Teksty o tańca współczesnym, Kraków 2013.

Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.

Merleau-Ponty M., Oko i umysł. Szkice o malarstwie, przeł. S. Cichowicz, M. Ochab, E. Bieńkowska, J. Skoczylas, Gdańsk 1996.

Merleau-Ponty M., Proza świata. Eseje o mowie, przeł. E. Bieńkowska, Warszawa 1976.

Merleau-Ponty M., Widzialne i niewidzialne, przeł. M. Kowalska, R. Lis, I. Lorenc, J. Migasiński, Warszawa 1996.

Migasiński J., Merleau-Ponty, Warszawa 1995.

Nietzsche F., Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, przeł. B. Baran, Kraków 1994.

Słoboda K. (red.), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, Łódź 2013.