Abstract
Pilawska Roksana, Duma i uprzedzenie jak historia romantyczna. O adaptacji powieści Jane Austen w reżyserii Joe Wrighta [Dirty (un)Romantic story. An Analysis of Aesthetic Aspects in the Film Adaptation of Pride and Prejudice Directed by Joe Wright]. „Przestrzenie Teorii” 32. Poznań 2019, Adam Mickiewicz University Press, pp. 417–431. ISSN 1644-6763. DOI 10.14746/pt.2019.32.23.
The aim of my study is to attempt a comparative analysis of the two most famous film adaptations of the bestselling novel by Jane Austen, Pride and Prejudice. As research material, I chose the mini-series produced by the BBC in 1995, which was part of the then popular trend of heritage films (heritage cinema) and the feature film from 2005, directed by Joe Wright, which, in the opinion of film experts, was a completely new form of audiovisual presentation of Austen’s work. In the article, I focus only on interpreting the aesthetic aspects of both productions, which would indicate similarities and differences, thus showing numerous shifts of emphasis in the aesthetic layer of the newer version.
References
Bloom H., Jak czytać i po co, przeł. A. Kunicka, Warszawa 2019.
Bloom H., Zachodni kanon, przeł. B. Baran i M. Szczubiałka, Warszawa 2019.
Jaxa-Rożen H., Kobiety i pieniądze w twórczości eseistycznej Virginii Woolf i powieściach
Jane Austen, „Colloquia Anthropologica et Communicativa” 2010, t. 2, [2] Monety, banknoty i inne środki wymiany.
Mellor A., Romanticism and Gender, New York 1993.
Niemczyńska A., Kino kobiet? Pomiędzy romantyzmem a feminizmem – adaptacje powieści Jane Austen lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2011.
Olszowska M., Duma i uprzedzenie Jane Austen: historia Lizzy, [w:] Od Jane Austen do Iana McEwana. Adaptacje literatury brytyjskiej, red. A. Helman, B. Kazana, Warszawa 2011.
Scholtz A.M., From Fidelity to History: Film Adaptations as Cultural Events in the Twentieth Century, New York 2013.
Stillinger J., Abrams M.H., The Romantic Period, [w:] The Norton Anthology of English Literature, vol. 2, red. M.H. Abrams, New York, London 1995.
Urbanik-Kopeć A., Czepek z kokardą i ubłocona sukienka – estetyczne uniwersum filmowych adaptacji powieści Jane Austen, [w]: 50 twarzy popkultury, red. K. Olkusz, Kraków 2017.
Włodek P., Domniemany konserwatyzm heritage film, „Ekrany” 2012, nr 5/6. Wróblewska A., Współczesne adaptacje powieści Jane Austen. „Lizzie Bennet Daries” jako narracja transmedialna, „Biblioteka Postscriptum Polonistycznego” 2015, nr 5.
FILMOGRAFIA
Duma i uprzedzenie, reż. S. Langton, scen. A. Davies, BBC 1995.
Duma i uprzedzenie, reż. J. Wright, [DVD] Polska, Filmostrada 2005.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE
Ailwod S., “What are men to rocks and mountains?” Romanticism in Joe Wright’s Pride & Prejudice, <http://www.jasna.org/persuasions/on-line/vol27no2/ailwood.htm?#1>[dostęp: 13.01.2019].
BBC America, Keira Knightley Is Not Too Pretty For Movies – The Graham Norton Show on BBC America, YouTube.com 2014, <https://www.youtube.com/watch?v=FypcyrvpTp4> [dostęp: 20.05.2019].
Kempna-Pieniążek M., Realizm, ale jaki?, <http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=10&artykul=216> [dostęp: 20.05.2019].
Kowalska O., Wspominając wielkich: Nieśmiertelna Jane Austen, <http://niestatystyczny.pl/2017/01/14/wspominajac-wielkich-niesmiertelna-jane-austen/> [dostęp:16.01.2019].
Pride and Prejudice US Alternative Ending, <https://www.youtube.com/watch?v=Zg7YhN-I2M0> [dostęp: 24.05.2019].
Skrodzka P., Kulturowe uwarunkowania wyboru posiadłości wykorzystanych na planie Dumy i uprzedzenia, [dostęp: 20.05.2019].
Szutka M., Pałac możliwości Jane Austen. Rozmowa z prof. dr hab. Ewą Borkowską, kierownikiem Zakładu Kultury i Literatury Brytyjskiej w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych Uniwersytetu Śląskiego, z okazji 200. rocznicy śmierci Jane Austen, [dostęp: 21.05.2019].
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).