Abstract
In the article are presented the fundamental determinants of the style of the theatre of Pina Bausch. Tanztheater Wuppertal performances delight with their totality and originality (stage design, costumes, the musical layer, textual layer). Montage, collage, acting based on improvisation - these are the means which are the pillars of Bausch's theatre. Tanztheater Wuppertal performances have reformed the modern ballet and created a new kind of performance based - apart from dance, movement and pantomime - on the realistic activities, routine behaviours, dialogues and singing.References
W. T om a s z ew sk i , Człowiek tańczący, Warszawa 1991.
R. S ch e ch n e r , Przyszłość rytuału, przeł. T. Kulikowski, Warszawa 2000.
J. B ra ch -C za in a , Etos nowej sztuki, Warszawa 1984.
J. E k ie r t , Lustro epoki, Warszawa 1988.
S. S ch l ich e r , Tanztheater. Traditionen und Freiheiten, Hamburg 1987.
A. K r ó l ica , Teatr tańca. Geneza nowej formy sztuki teatralnej, http://www.nowy taniec.pl/czytelnia/teatr_tanca_anna_krolica.pdf.
A. D z iu r o s z , Fenomen twórczości Piny Bausch, Warszawa 2005.
N. S e rv o s , Pina Bausch. Tanztheater, München 2003.
B. M a tk ow sk a -Sw ię s , Podróż do Nieuchwytnego. Rozmowy z Krystianem Lupą, Kraków 2003.
R. S z y d łow sk i , Brecht. Opowieść biograficzna, Warszawa 1986.
J. S chm id t , Pina Bausch. Tanzen gegen die Angst, München 2002.
H.-G. G a d am e r , Dziedzictwo Europy, przeł. i wstępem opatrzył A. Przyłębski, Warszawa 1992.
L. B en t iv o g l io , Pina Bausch oder Die Kunst über Nelken zu tanzen, übers.
U. Hörner, Frankfurt am Main 2007, (Leben und Tod, Schöpfung und Zerstörung, Licht und Schatten).
K. O rz e s z ek , Przy vodce o goździkach, „Didaskalia” nr 28, grudzień 1998.
K. Lupa, Utopia 2. Penetracje, Kraków 2003.
P. P avis, Słownik terminów teatralnych, Słowo wstępne A. Ubersfeld, przeł. Opracował i uzupełnieniami opatrzył S. Świątek, Wrocław-Warszawa-Kraków 2002.
W. K a rp iń sk i , Pina Bausch, „Zeszyty Literackie” 1995, nr 2, R. XII.
M. G o ła s z ew sk a , Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa-Kraków 1997.
M. S em i l , E. W y s iń sk a , Słownik współczesnego teatru. Twórcy, teatry, teorie, Warszawa 1990.
D. K u sp it , Koniec sztuki, przeł. J. Borowski, Gdańsk 2006.
A. Duda, Teatr realności. O iluzji i realności w teatrze współczesnym, Gdańsk 2006.
E.T. Hall, Poza kulturą, przeł. E. Goździak, Warszawa 2001.
E.T. Hall, Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2001.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).