Abstrakt
In the article are presented the fundamental determinants of the style of the theatre of Pina Bausch. Tanztheater Wuppertal performances delight with their totality and originality (stage design, costumes, the musical layer, textual layer). Montage, collage, acting based on improvisation - these are the means which are the pillars of Bausch's theatre. Tanztheater Wuppertal performances have reformed the modern ballet and created a new kind of performance based - apart from dance, movement and pantomime - on the realistic activities, routine behaviours, dialogues and singing.Bibliografia
W. T om a s z ew sk i , Człowiek tańczący, Warszawa 1991.
R. S ch e ch n e r , Przyszłość rytuału, przeł. T. Kulikowski, Warszawa 2000.
J. B ra ch -C za in a , Etos nowej sztuki, Warszawa 1984.
J. E k ie r t , Lustro epoki, Warszawa 1988.
S. S ch l ich e r , Tanztheater. Traditionen und Freiheiten, Hamburg 1987.
A. K r ó l ica , Teatr tańca. Geneza nowej formy sztuki teatralnej, http://www.nowy taniec.pl/czytelnia/teatr_tanca_anna_krolica.pdf.
A. D z iu r o s z , Fenomen twórczości Piny Bausch, Warszawa 2005.
N. S e rv o s , Pina Bausch. Tanztheater, München 2003.
B. M a tk ow sk a -Sw ię s , Podróż do Nieuchwytnego. Rozmowy z Krystianem Lupą, Kraków 2003.
R. S z y d łow sk i , Brecht. Opowieść biograficzna, Warszawa 1986.
J. S chm id t , Pina Bausch. Tanzen gegen die Angst, München 2002.
H.-G. G a d am e r , Dziedzictwo Europy, przeł. i wstępem opatrzył A. Przyłębski, Warszawa 1992.
L. B en t iv o g l io , Pina Bausch oder Die Kunst über Nelken zu tanzen, übers.
U. Hörner, Frankfurt am Main 2007, (Leben und Tod, Schöpfung und Zerstörung, Licht und Schatten).
K. O rz e s z ek , Przy vodce o goździkach, „Didaskalia” nr 28, grudzień 1998.
K. Lupa, Utopia 2. Penetracje, Kraków 2003.
P. P avis, Słownik terminów teatralnych, Słowo wstępne A. Ubersfeld, przeł. Opracował i uzupełnieniami opatrzył S. Świątek, Wrocław-Warszawa-Kraków 2002.
W. K a rp iń sk i , Pina Bausch, „Zeszyty Literackie” 1995, nr 2, R. XII.
M. G o ła s z ew sk a , Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa-Kraków 1997.
M. S em i l , E. W y s iń sk a , Słownik współczesnego teatru. Twórcy, teatry, teorie, Warszawa 1990.
D. K u sp it , Koniec sztuki, przeł. J. Borowski, Gdańsk 2006.
A. Duda, Teatr realności. O iluzji i realności w teatrze współczesnym, Gdańsk 2006.
E.T. Hall, Poza kulturą, przeł. E. Goździak, Warszawa 2001.
E.T. Hall, Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2001.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).