Abstract
In universal consciousness, Tadeusz Kantor is an artist of theatre, painter, creator in other fine arts, but also author of a great number of writings on aesthetics, manifestos, sketches, essays, notes from rehearsals, dramatic scores and of some poems. What is characteristic is that various forms of writing, which by assumption are a theoretical expression of Kantor's ideas on theatre or fine arts, at the same time obtain a character of a literary work while his verses direct one towards theory. Painting, theatre and ideas connected with them are supplemented in the act of writing, which becomes a necessity for Kantor. The author of Dead Class changes the theatrical project into a literary project and in his writing he intermingles drama, commentary, theatre, his own theoretical and biographical reflections, observations of a masterpiece and states of his own consciousness. He plays theatrical ideas not only on the stage but also in theoretical texts and in verses. It is just in writing that the artist from Wielopole establishes anew the relations between theatre, literature and his own biography.References
T. Kantor, Metamorfozy: teksty o latach 1934–1974, t. 1, wybór i opracowanie K. Pleśniarowicz, Kraków 2005.
A. Stankowska, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007.
K. Miklaszewski, Tadeusz Kantor. Między śmietnikiem a wiecznością, Warszawa 2007.
P. de Man, Ideologia estetyczna, przeł. A. Przybysławski, Wstęp napisał A. Warmiński, Gdańsk 2000.
T. Kantor, Teatr Śmierci. Teksty z lat 1975–1984, wybór i opracowanie K. Pleśniarowicz, t. 2, Kraków 2004.
P. Stangret, Trzy teksty Tadeusza Kantora, „Teksty Drugie” 2005, nr 6.
D. Ulicka, Teoria „w” literaturze, [w:] taż, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej, Kraków 2007.
P. Stangret, Trzy teksty Tadeusza Kantora, „Teksty Drugie” 2005, nr 6.
T. Kantor, Dalej już nic. Teksty z lat 1985–1990, t. 3, wybór i opracowanie K. Pleśniarowicz, Kraków 2005.
L. Stangret, Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła, Kraków 2006.
M. Żółkoś, „Dom oniryczny” w autoportretach i ostatnich spektaklach Tadeusza Kantora, [w:] Dialog w dramacie, red. W. Baluch, L. Czartoryska-Górska, M. Żółkoś, Kraków 2004.
M. Pieniążek: Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Kraków 2005.
R. Nycz, Sylwy współczesne, Kraków 1996.
K. Bartoszyński, O fragmencie, [w:] Między tekstami, red. J. Ziomek, Warszawa 1992.
R. Bubner, Doświadczenie estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2005.
M.P. Markowski, Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Kraków 2003.
A. Kunce, Tożsamość i postmodernizm, Warszawa 2003.
J. Wietecki, [w:] Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1998.
E. Partyga, Tożsamość dziś: narracyjna? dialogowa? performatywna?, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 10.
T. Kantor, Iluzja i powtarzanie, [w:] tegoż, Wielopole, Wielopole, Wrocław 1984.
G. Deleuze, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1997.
E. Fischer-Lichte, Liminalność i przemiana, [w:] taż, Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008.
A. Krajewska, Witkacego inscenizacje tekstualne, „Pamiętnik Literacki” 2002, z. 4.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).