Abstract
A fragment of Krystyna Miłobędzka’s theatre play for children Na wysokiej górze. Commedia della lingua (1990) was published separately (2014, 2017) as a work of both Krystyna Miłobędzka and Iwona Chmielewska, an author of picture books. Chmielewska tones down the word play in Miłobędzka’s text. Instead, she introduces images of the poet at different ages, depicted in contemplative poses, and presents the character’s epiphanic experience beyond time and space. The images and the text constitute separate, sylleptic sequences. The meditative atmosphere of Chmielewska’s illustrations adequately conveys the worldview of Miłobędzka – a “linguistic” poet, who refers to the poetry of the Far East.
References
Baluch A., Wstęp, w: Czyżewski T., Poezje i próby dramatyczne, oprac. A. Baluch, Wrocław 1992, BN, Seria I, nr 273.
Baranowicz Z., Polska awangarda artystyczna 1918–1939, Warszawa 1975.
Baszewska M., Picture booki Iwony Chmielewskiej jako medium otwierające na Innego, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2013, nr 2, s. 59–77. https://doi.org/10.12775/TSB.2016.020
Borowiec J., Szare światło. Rozmowy z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Wrocław 2009.
Chmielewska I., Oczy, Wrocław 2016.
Heekyoung K., Chmielewska I., Maum. Dom duszy, przeł. J. Lee, Wrocław 2016.
Heistein J., Futuryzm i jego warianty w literaturze europejskiej, Wrocław 1977.
Jarniewicz J., Iwona Chmielewska pokazuje słowa, w: tegoż, Podsłuchy i poglądy, Instytut Mikołów 2015, s. 82–89.
Jaworska A., O „Sponad” Juliana Przybosia i Władysława Strzemińskiego, „Przestrzenie Teorii” 2009, nr 11, s. 97–130. https://doi.org/10.14746/pt.2009.11.6
Kaniewska B., O ważności obrazków, czyli ilustracja w książce dziecięcej, w: Literatura w kręgu sztuki. Tematy – konteksty – medialne transformacje, red. S. Wysłouch, B. Przymuszała, Poznań 2016, s. 155–173.
Karpowicz T., Falkiewicz A., Miłobędzka K., Dwie rozmowy (Oak Park / Puszczykowo / Oak Park). Wybór listów i ilustracji oraz wprowadzenia K. Miłobędzka, oprac. J. Borowiec, Wrocław 2011.
Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Poznań 2017.
Miłobędzka K., Gdzie baba siała mak. Gry słowne dla teatru, Wrocław 2012.
Miłobędzka K., jest / jestem (wiersze wybrane 1960/2020), wybrał i opracował J. Borowiec, Lusowo 2020.
Miłobędzka K., Przesuwanka. Projekt graficzny E. Białacka, Wrocław 2003.
Miłobędzka K., Spis z natury, t. 3: Jesteś samo śpiewa. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Jarosław Borowiec, Lusowo 2019.
Miłobędzka K., znikam jestem. Cztery wieczory autorskie, Wrocław 2010.
Miłobędzka wielokrotnie, red. P. Śliwiński, Poznań 2008.
Miłobędzka K., Chmielewska I., Na wysokiej górze, Poznań 2014; wyd. 2: Lusowo 2017.
Mistrzyni słowoobrazu. Z Iwoną Chmielewską rozmawia Agnieszka Sowińska, „Gazeta Wyborcza” 2016, 23–24 kwietnia, „Magazyn Świąteczny”, s. 44–45.
Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.
Sobolewska A., Maski Pana Boga. Szkice o pisarzach i mistykach, Kraków 2003.
Sobolewska A., Mistyka dnia powszedniego, Warszawa 1992.
Szwed S., Kulomiotka [rozmowa z Iwoną Chmielewską], „Wysokie Obcasy” 2017, 15 lipca, s. 16–21.
Szyłak J., To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?), w zbiorze: Komiks i jego konteksty, red: I. Kiec, M. Traczyk, Poznań 2014.
Śniecikowska B., Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Kraków 2005.
Turowski A., W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.
Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach. Wybór, opracowanie i redakcja J. Borowiec, Wrocław 2012.
Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.
Winiecka E., Z wnętrza dystansu. Leśmian – Karpowicz – Białoszewski – Miłobędzka, Poznań 2012, s. 339–406.
Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).