Abstract
This article aims to analyze The Emperor’s New Clothes (1961), the first feature movie by Ante Babaja. The director employed his vivid literary imagination to retell the classic fairy tale by Hans Christian Andersen. Babaja’s theoretical self-awareness, his deep understanding of the very process of adapting literature, enabled him to create a layered allegory of Yugoslavia under the rule of Josip Broz-Tito.
References
Ajanović M., Animacija i realizam / Animation and realism, Zagreb 2004.
Ajanović M., Karikatura i pokret. Devet ogleda o crtanom filmu, Zagreb 2008.
Andersen H.Ch., Baśnie i opowieści. Tom I (1830–1850), przeł. B. Sochańska, Poznań 2006.
Bachtin M., Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, Kraków 1975.
Bogusławska M., Obraz władzy we władzy obrazu. Artystyczne konceptualizacje wizerunku Josipa Broza Tity, Warszawa–Kraków 2015.
Bogusławska M., Soma wobec ciała politycznego. Społeczno-polityczny kontekst jugosłowiańskiego performansu, [w:] Zmysłowy komunizm. Somatyczne doświadczenie epoki, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, R. Kulmiński, Warszawa–Kraków 2014.
Czerwiński M., Nowomowa po jugosłowiańsku, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej” 2012, nr 47. DOI: https://doi.org/10.11649/sfps.2012.007
Čolović I., Baśń, [w:] idem, Polityka symboli. Eseje o antropologii politycznej, przeł. M. Petryńska, Kraków 2001.
Gilić N., Modernizam i autorski film 1960-ih u Hrvatskoj, [w:] Zbornik radova 37. seminara Zagrebačke slavističke škole: Prostor u jeziku / Književnost i kultura šezdesetih, red. K. Mićanović, Zagreb 2009.
Głowiński M., O baśni totalitarnej. Stalin-czarodziej, [w:] Andersen – Baśń wobec świata [materiały z sesji literackiej], 21–22 kwietnia 1995 roku, red. M. Hempowicz, Gdańsk 1997.
Goldstein I., Hrvatska povijest, Zagreb 2003.
Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Poznań–Wrocław 2001.
Ivanda B., Ante Babaja ili na izvoru groteske [intervju s Antom Babajom], „Studentski list” 1963, nr 12.
Kolbas S., Slikovni stil Ante Babaje, [w:] Ante Babaja, red. A. Peterlić, T. Pušek, Zagreb 2002.
Kosanović D., Beogradski filmovi Oktavijana Miletića, „Hrvatski filmski ljetopis” 2009, nr 59.
Kos-Lajtman A., Radić D., Carevo novo ruho, priča Hansa Christiana Andersena i film Ante Babaje: intermedijsko pripovijedanje kao poligon za političku alegoriju, „Hrvatski filmski ljetopis” 2024, nr 117.
Loska K., Baśń filmowa, [w:] Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2010.
Oktavijan Miletić do Lisinskog (katalog wystawy; autorzy tekstów: J. Kukoč, K. Nosković), Zagreb 2017.
Pająk P., Arcydzieła chorwackiego filmu fabularnego, Warszawa 2018.
Paulus I., Glazba u igranim filmovima Ante Babaje: četiri glazbeno-filmske pararele, [w:] Ante Babaja, red. A. Peterlić, T. Pušek, Zagreb 2002.
Paulus I., Simbolika zvuka u igranim filmovima Ante Babaje, „Hrvatski filmski ljetopis” 2010, nr 62.
Peterlić A., Hrvatski film u vrijeme časopisa „Krugovi” (1952.–1958.), [w:] idem, Iz povijesti hrvatske filmologije i filma, Zagreb 2012.
Peterlić A., Majcen V., Oktavijan Miletić, Zagreb 2000.
Pirjevec J., Tito, przeł. J. Pomorska, J. Sławińska, Warszawa 2018.
Prijepis tribine filma Carevo Novo ruho (źródło: materiały udostępnione przez Chorwacką Kinotekę – Chorwackie Archiwum Państwowe).
Radenković L., Tito jako bohater mityczny, przeł. M. Bogusławska, [w:] Komunistyczni bohaterowie. Tradycja, kult, rytuał, t. 1, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, E. Wróblewska-Trochimiuk, Kraków 2011.
Radić D., Sever V., Razgovor z Antom Babajom, [w:] Ante Babaja, red. A. Peterlić, T. Pušek, Zagreb 2002.
Raspor V., Događaji u Areni ‘61, „Filmska kultura” 1961, nr 50.
Schollenberger P., Nagość zasady i obraz w filozofii Emmanuela Levinasa, [w:] Nagość w kulturze, red. Ł. Wróblewski, J. Siwiec, M. Gołębiowski, Kraków 2017.
Simić P., Tito – zagadka stulecia, przeł. D. Cirlić-Straszyńska, D.J. Cirlić, Wrocław 2009.
Słowiński M., Błazen. Dzieje postaci i motywu, Poznań 1990.
Surogat stvarnosti. Pola stoljeća hrvatske animacije, red. M. Kiš, K. Pudar, Zagreb 2011.
Sznajderman M., Błazen – narodziny i struktura mitu, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, oprac. A. Chałupnik, W. Dudzik, M. Kanabrodzki, L. Kolankiewicz, Warszawa 2010.
Szperlik E., Zapomniany panteon prozy partyzanckiej, [w:] Komunistyczni bohaterowie, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, E. Wróblewska-Trochimiuk, t. 1, Warszawa–Kraków 2011.
Škrabalo I., 101 godina filma u Hrvatskoj 1896–1997. Pregled povijesti hrvatske, Zagreb 1998.
Turković H., Filmski modernizam u ideološkom i populističkom okruženju, „Hrvatski filmski ljetopis” 2009, nr 59.
Turković H., Umjetnost kao osobni program, [w:] Ante Babaja, red. A. Peterlić, T. Pušek, Zagreb 2002.
Twardosz J., Satyra filmowa, [w:] Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2010.
Zagrebački krug crtanog filma, t. 1–4, red. Z. Sudović, Zagreb 1978–1986.
Ziomek J., Powinowactwa literatury, Warszawa 1980.
License
Copyright (c) 2024 Urszula Putyńska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).