Abstrakt
Hendrykowski Marek, Kilka refleksji o Rashomonie [A few Reflections on Rashomon]. „Przestrzenie Teorii” 32. Poznań 2019, Adam Mickiewicz University Press, pp. 129–141. ISSN 1644-6763. DOI 10.14746/pt.2019.32.6.
A masterpiece of Japanese and world cinema, Akira Kurosawa’s Rashomon (1950) refers to a new model of narration in film, and broadens horizons in mid-20th-century film but also film in current imes. Rashomon set out new paths and fields of exploration in film art and began a new era in modern narration in moving pictures. This study re-evaluates Kurosawa’s work as an innovative, trans-national and trans-cultural approach to world cinema.
Bibliografia
Akutagawa R., Rashomon oraz W gąszczu, [w:] tegoż, Życie szaleńca, przeł. M. Melanowicz, Warszawa 1998.
Bobrowski M., Akira Kurosawa. Artysta pogranicza, Kraków 2012.
Helman A., Akira Kurosawa, Warszawa 1970.
Helman A., „Rashomon” – Akutagawa, Kurosawa i inni, [w:] Adaptacje literatury japońskiej, red. K. Loska, Kraków 2012.
Hendrykowski M., Narracja w filmie i ruchomych obrazach, Poznań 2019.
Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018.
Przylipiak M., Narracja, [w:] Słownik pojęć filmowych, t. 5, red. A. Helman, Wrocław 1993.
Richie D., The Films of Akira Kurosawa, Berkeley, Los Angeles, London 1996.
Tasiemska M., Sny Akiry Kurosawy. Mit, symbol, rytuał, Warszawa 2018.
Thanouli E., Post-classical Cinema. An International Poetics of Film Narration, London–New York 2009.
Tyler P., „Rashomon” as Modern Art, [w:] “Rashomon”, a Film of Akira Kurosawa, New York 1969.
Ueda M., Modern Japanese Writers and the Nature of Literature, Stanford 1976.
Wągiel A., À cause du soleil, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 51.
Wysocki I., Zagadnienie prawdy w filmie „Rashomon” Akiry Kurosawy, [w:] Człowieczeństwo bez granic. Wymiary kultury w twórczości Akiry Kurosawy, red. J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki, Toruń 2015.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).