Abstrakt
Śliwińska Anna, Zakochany Szekspir i Upstart Crow, czyli o dwóch bałamutnych biografiach Williama Szekspira [Shakespeare in Love and Upstart Crow – Two Fictional Biographies of William Shakespeare]. „Przestrzenie Teorii” 32. Poznań 2019, Adam Mickiewicz University Press, pp. 323–339. ISSN 1644-6763. DOI 10.14746/pt.2019.32.17.
The article focuses on two productions (the TV series Upstart Crow and the feature film Shakespeare in Love), which present the life of the famous playwright in an unusual way. It also looks at matters related to the practice of writing biographies of famous people, as well as biographism, which is treated by the makers of the aforementioned productions in a deceptive and hypothetical way. Finally, the question is asked regarding the function of deception and mystification, which were consciously used in the process of creating Shakespeare’s biographies in the two examples analysed.
Bibliografia
OPRACOWANIA
Anderegg M., Cinematic Shakespeare, Lanham 2004 (e-book).
Buhler S.M., Shakespeare in the Cinema. Ocular Proof, Albany 2002.
Caine B., Biography and History, Basingstoke 2010.
Eco U., Sześć przechadzek po lesie fikcji, tłum. J. Jarniewicz, Kraków 1996.
Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2010.
Groom N., Foreword: “Fakelit”, [w:] Fakes and Forgeries, red. P. Knight, J. Long, Amersham 2004.
Guneratne A.R., Shakespeare Film Studies, and the Visual Cultures of Modernity, New York 2008.
Hendrykowski M., Biografizm jako dążenie kina współczesnego, [w:] Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów, red. T. Szczepański, S. Kołos, Toruń 2007.
Holmes R., Biography: The Past Has a Great Future, “Australian Book Review” 2008, November.
Howard T., Shakespeare’s Cinematic Offshoots, [w:] The Cambridge Companion to Shakespeare on Film, red. R. Jackson, wyd. 2, Cambridge 2007.
Jackson R., Shakespeare and the English-speaking Cinema, Oxford 2014.
Jacobson H., Black Swan of Trespass, “Times Literary Supplement”, 3 October 1997.
Kowalski T., William Shakespeare. Fikcja w biografiach, biografia w fikcjach, Kraków 2018.
Lampedusa G.T. di, Szekspir, tłum. S. Kasprzysiak, Warszawa 2001.
Smith E., Maguire L., 30 Great Myths about Shakespeare, Oxford 2013.
Stachówna G., Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych, Kraków 2001.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE
Bohaterowie. Galeria postaci: fakty czy fikcja? <https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/bohaterowie/v8qe5dg> [dostęp: 17.07.2019].
Cunk on Shakespeare (reż. Lorry Powles, 2016), <https://www.youtube.com/watch?v=9YeCpHoy9EQ> [dostęp: 17.07.2019].
Greene R., Greenes, Groats-worth of Witte, bought with a million of Repentance, London 1592, <https://shakespearedocumented.folger.edu/exhibition/document/greenes-groats-worth-witte-first-printed-allusion-shakespeare-playwright> [dostęp: 27.07.2019].
Raeside J., Upstart Crow review: Ben Elton finds the comedy in Shakespeare’s history, <https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2016/may/10/upstart-crow-review-ben-elton-comedy-shakespeare> [dostęp: 28.08.2019].
Upstart Crow, <https://theconversation.com/upstart-crow-shakespeare-sitcom-is-really-quite-educational-102292 [dostęp: 28.08.2019].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).