Abstrakt
The author analyzes the works of Patricia Piccinini (sculpture), Shaun Tan (literature) and Joon-ho Bong (film) in terms of the post-humanist idea of interspecies familiarity. The text begins with an explanation of the term Kinship, and then indicates to what extent post-humanism extends its scope and describes the emotional ties between human and other-than-human members of the household. The author presents this kind of post-humanist, multi-genre family life in three different versions: in the field of visual arts, these will be works from the Welcome Guest, and Families of the Future by Piccinini, in the field of the literature – Tan’s Tales from the Inner City, and the film representation – Okja by Bong. Although each of these works brings out slightly different aspects and contexts of the post-humanist vision of the concept of Kinship, they share an openness to what is other-than-human, combined with care and tenderness.
Bibliografia
Bakke M., Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2010.
Braidotti R., Postludzkie, arcyludzkie. Ku nowej ontologii procesualnej, „Machina Myśli” 2018.
Haraway D.J., Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham 2016.
Lestel D., Myśleć sierścią. Zwierzęcość w perspektywie drugoosobowej, przeł. A. Dwulit, [w:] Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. A. Barcz, D. Łagodzka, Warszawa 2015.
Nordquist R., Definition of Kinship Terms, ThoughtCo, May 13, 2019, <https://www.thoughtco.com/what-are-kinship-terms-1691092> [dostęp: 11.07.2022].
Patterson Ch., Wieczna Treblinka, przeł. R. Rupowski, Opole 2003.
Piccinini P., Big Mother, <https://www.patriciapiccinini.net/writing/50> [dostęp: 28.05.2022].
Sławek T., Śladem zwierząt. O dochodzeniu do siebie, Gdańsk 2020.
Tan S., Opowieści z Głębi Miasta, przeł. A. Warso i W. Góralczyk, Kultura Gniewu, Warszawa 2019.
Teksty z wystawy: Patricia Piccinini, Jesteśmy!, kurator: M. Żydowicz, Toruń, Znaki Czasu. Centrum Sztuki Współczesnej, 29.10.2021 – 10.04.2022.
Babe, reż. Chris Noonan, Australia/USA 1995.
Lassie, USA 1954–1973.
Lassie, reż. Daniel Petrie, USA 1994.
Lassie z Malowanych Wzgórz, reż. Harold F. Kress, USA 1951.
New Lassie, USA 1989–1992.
Beethoven, reż. Brian Levant, USA 1992.
Beethoven 2, reż. Rod Daniel, USA 1993.
Madagaskar, reż. Tom McGrath/Eric Darnell, USA 2005.
Mr Popper’s Penguins, reż. Mark Waters, USA 2011.
Okja, reż. Joon-ho Bong, Korea Południowa/USA 2017.
Ratatuj, reż. Brad Bird, USA 2007.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Grażyna Gajewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).