Abstrakt
The aim of article is to analyse the main artistic strategies in Darek Foks’ writing and to compare his works with the tradition and products of mass culture. In his latest composition, written in 2015 and titled Dad’s tablet, the author, as many times earlier, casts a critical eye over significant categories of mass culture, especially performance, stageability and, artistic authenticity. In this way Foks tries to leave his own, distinctively individual mark, a rebellious gesture against the rules governing contemporary culture.Bibliografia
Baudrillard J., Słowa klucze, przeł. S. Królak, Warszawa 2008.
Bennett J., Wnętrza, zewnętrza, trauma, afekt i sztuka, przeł. A. Kowalcze-Pawlik, T. Bilczewski, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.
Boehm G., O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, przeł. M. Łukasiewicz, Kraków 2014.
Crary J., Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. I. Kurz, Ł. Zaremba, Warszawa 2009.
Dalasiński T., Ludzkie, arcy(nie)ludzkie. Efekt afektu i aktualność podmiotu drugiej nowoczesności, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.
Debord G., Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie spektaklu, przeł. M. Kwaterko, Warszawa 2006.
Didi-Huberman G., Strategie obrazów, przeł. J. Margański, Warszawa 2011.
Foks D., Debordaż, Poznań 2014.
Foks D., Tablet taty, Wrocław 2015.
Foks D., Libera Z., Co robi łączniczka, Warszawa 2008.
Kałuża A., Inne życie wiersza – twórczość Darka Foksa, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2014, 24(44).
Mitchel W.J.T., Czego chcą obrazy. Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013.
Orska J., Foks in fabula, posłowie w: D. Foks, Debordaż, Poznań 2014.
Zawadzki A., Obraz i ślad, Kraków 2014.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).