Dzieciństwo w doświadczeniu życia. Szkic autobiograficzny
PDF

Słowa kluczowe

autobiografia
dzieciństwo
klasa
płeć
relacje dorosły-dziecko

Jak cytować

Zamojska, E. (2024). Dzieciństwo w doświadczeniu życia. Szkic autobiograficzny. Rocznik Pedagogiczny, 46, 211–226. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.14

Abstrakt

Tekst jest próbą autoanalizy. Analizuję w nim własne wspomnienia z wczesnego dzieciństwa, wykorzystując swoją obecną wiedzę. Odwołując się do jakościowych metod badawczych, takich jak autoetnografia i autobiografia, staram się opisać specyficzne warunki społeczne i kulturowe dorastania w latach 60. XX wieku w małym przygranicznym miasteczku na południu Czechosłowacji. Podejmuję refleksję nad kilkoma pytaniami: Jakie ukryte przesłania dotyczące podziałów i relacji między dorosłymi a dziećmi wyłaniają się z moich wspomnień? Jakie podziały klasowe leżały u podstaw sposobów, w jakie dorośli traktowali dzieci? Jak wyglądała dynamika płci w szkołach i rodzinach?

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.14
PDF

Bibliografia

Ariès, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach (tłum. M. Ochab). Wydawnictwo Marabut.

Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (tłum. P. Biłos). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania (tłum. E. Neyman). PWN.

Dekrety Beneša. (b.d.). Wikipedia. Pobrane 25 lutego 2024 z https://pl.wikipedia.org/wiki/Dekrety_Bene%C5%A1a

Eribon, D. (2019). Powrót do Reims (tłum. M. Ochab). Wydawnictwo Karakter.

Geertz, C. (1990). O gatunkach zmąconych. Nowe konfiguracje myśli społecznej (tłum. Z. Łapiński). Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, (2), 113–130.

Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 32–75. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03

Karkowska, M. (2018). Autoetnografia w perspektywie badań biograficznych. Refleksje o metodzie. Pobrane z https://www.researchgate.net/publication/326803346

Kępa, E. (2014). Autoetnografia nie wzięła się znikąd – rozważania o ciągłości i zmianie. Parezja, (1), 79–89. DOI: https://doi.org/10.15290/parezja.2014.01.08

Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji (tłum. E. Kiszkurno-Koziej, Z. Knutsen, & P. Kwieciński). Wydawnictwo UMK.

Nosál, I. (red.). (2004). Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. Barrister & Principal.

Oleksy, P. (2021). Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag. Wydawnictwo Czarne.

Reimann, M. (2019). Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczeniu niepełnosprawności. Wydawnictwo Czarne.

Rokita, Z. (2023). Odrzania. Podróż po Ziemiach Odzyskanych. Znak Literanova.

Rýdl, K., & Zítková, H. (2023). K problematice tělesných trestů ve vývoji rodinné výchovy a školního vzdělávání. Pedagogika, 73(3), 357–378. DOI: https://doi.org/10.14712/23362189.2023.2701

Šmausová, G. (2011). Emancipace, socialismus a feminismus. W: L. Oates-Indruchová (red.), Tvrdošíjnost myšlenky. Od feministické kriminologie k teorii gender (s. 195–206). Sociologické nakladatelství.

Swoboda, T. (2019). Powrót do źródeł wykluczenia. Tygodnik Powszechny, (38).

Zamojska, E. (2010). Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zamojska, E. (2016). Equality and difference in education. Theoretical and practical issues in equity education – a Polish example. Pedagogická orientace, 26(4), 659–676. DOI: https://doi.org/10.5817/PedOr2016-4-677