Abstrakt
Tekst jest próbą autoanalizy. Analizuję w nim własne wspomnienia z wczesnego dzieciństwa, wykorzystując swoją obecną wiedzę. Odwołując się do jakościowych metod badawczych, takich jak autoetnografia i autobiografia, staram się opisać specyficzne warunki społeczne i kulturowe dorastania w latach 60. XX wieku w małym przygranicznym miasteczku na południu Czechosłowacji. Podejmuję refleksję nad kilkoma pytaniami: Jakie ukryte przesłania dotyczące podziałów i relacji między dorosłymi a dziećmi wyłaniają się z moich wspomnień? Jakie podziały klasowe leżały u podstaw sposobów, w jakie dorośli traktowali dzieci? Jak wyglądała dynamika płci w szkołach i rodzinach?
Bibliografia
Ariès, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach (tłum. M. Ochab). Wydawnictwo Marabut.
Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia (tłum. P. Biłos). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania (tłum. E. Neyman). PWN.
Dekrety Beneša. (b.d.). Wikipedia. Pobrane 25 lutego 2024 z https://pl.wikipedia.org/wiki/Dekrety_Bene%C5%A1a
Eribon, D. (2019). Powrót do Reims (tłum. M. Ochab). Wydawnictwo Karakter.
Geertz, C. (1990). O gatunkach zmąconych. Nowe konfiguracje myśli społecznej (tłum. Z. Łapiński). Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, (2), 113–130.
Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 32–75. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03
Karkowska, M. (2018). Autoetnografia w perspektywie badań biograficznych. Refleksje o metodzie. Pobrane z https://www.researchgate.net/publication/326803346
Kępa, E. (2014). Autoetnografia nie wzięła się znikąd – rozważania o ciągłości i zmianie. Parezja, (1), 79–89. DOI: https://doi.org/10.15290/parezja.2014.01.08
Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji (tłum. E. Kiszkurno-Koziej, Z. Knutsen, & P. Kwieciński). Wydawnictwo UMK.
Nosál, I. (red.). (2004). Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. Barrister & Principal.
Oleksy, P. (2021). Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag. Wydawnictwo Czarne.
Reimann, M. (2019). Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczeniu niepełnosprawności. Wydawnictwo Czarne.
Rokita, Z. (2023). Odrzania. Podróż po Ziemiach Odzyskanych. Znak Literanova.
Rýdl, K., & Zítková, H. (2023). K problematice tělesných trestů ve vývoji rodinné výchovy a školního vzdělávání. Pedagogika, 73(3), 357–378. DOI: https://doi.org/10.14712/23362189.2023.2701
Šmausová, G. (2011). Emancipace, socialismus a feminismus. W: L. Oates-Indruchová (red.), Tvrdošíjnost myšlenky. Od feministické kriminologie k teorii gender (s. 195–206). Sociologické nakladatelství.
Swoboda, T. (2019). Powrót do źródeł wykluczenia. Tygodnik Powszechny, (38).
Zamojska, E. (2010). Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Zamojska, E. (2016). Equality and difference in education. Theoretical and practical issues in equity education – a Polish example. Pedagogická orientace, 26(4), 659–676. DOI: https://doi.org/10.5817/PedOr2016-4-677
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Eva Zamojska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.