Edukacja i praca pedagogiczna wobec problemu zaburzeń odżywiania młodzieży
Okładka czasopisma Rocznik Pedagogiczny, tom 47, rok 2024, tytuł Rocznik Pedagogiczny
PDF

Słowa kluczowe

edukacja
praca pedagogiczna
zaburzenia odżywiania
adolescencja
kult ciała

Jak cytować

Głowiak  , D. (2024). Edukacja i praca pedagogiczna wobec problemu zaburzeń odżywiania młodzieży . Rocznik Pedagogiczny, 47, 145–162. https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.11

Abstrakt

Okres dojrzewania to etap pełen wyzwań i ważnych zmian w życiu młodego człowieka. Zachodzące zmiany w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i biologicznego w połączeniu ze zmianami współczesnego świata silnie obciążają kondycję psychiczną adolescentów, którzy nie pozostają obojętni wobec docierających do nich bodźców zewnętrznych. Wręcz przeciwnie okres adolescencji to czas szczególnej wrażliwości oraz podatności w tym aspekcie. Kult ciała, jeden z wiodących standardów XXI wieku stworzył powszechny szczególnie w krajach wysokorozwiniętych światopogląd, który głosi iż posiadanie szczupłego ciała, bez niedoskonałości jest gwarantem sukcesów na tle życia prywatnego, społecznego i zawodowego. Młodzi ludzie podążając za tym przekonaniem i presją posiadania atrakcyjnego w opinii społecznej ciała podejmują praktyki radykalnych diet i wzmożonej aktywności fizycznej. Działania te w wielu przypadkach prowadzą do rozwoju zaburzeń odżywiania. Współczesna edukacja oraz praca pedagogiczna stoją zatem, przed ważnym zadaniem, a zarazem wyzwaniem edukowania i udzielania wsparcia adolescentom w konfrontacji ze zjawiskiem zaburzeń odżywiania, w ramach działań profilaktycznych, szerzenia świadomości społecznej, przekazywania rzetelnej wiedzy o odżywianiu i korzyściach dbania o dobrostan psychiczny i fizyczny. Metody: Niniejszy artykuł stanowi pracę przeglądową po literaturze przedmiotu dotyczącej problemu zaburzeń odżywiania wśród młodzieży. Rezultaty: W treści artykułu zawarty został opis kluczowych elementów zaburzeń odżywiania, czynników wyzwalających i symptomów świadczących o prawdopodobieństwie rozwoju choroby. Ponadto artykuł zawiera opis systemowej wiedzy przekazywanej uczniom na temat odżywiania i dbania o zbilansowany oraz zdrowy styl życia, jaką obejmuje edukacja szkolna, a także zalecenia dotyczące pracy pedagogicznej w zakresie pracy z młodzieżą. 

https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.11
PDF

Bibliografia

Gałecki, P., & Szulc, A. (2018). Zaburzenia behawioralne związane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi. Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban & Partner.

Gromkowska-Melosik, A. (2015). Nauczyciele i szkoła wobec zaburzeń odżywiania. W: J. Pyżalski (red.), Nauczyciel w ponowoczesnym świecie od założeń teoretycznych do rozwoju kompetencji (s. 51–61). Łódź: theQ studio.

Institute of Health Metrics and Evaluation. (n.d.). Global Health Data Exchange (GHDx). https://vizhub.healthdata.org/gbd-results/

Izydorczyk, B., Zielona-Jenek, M., & Zdankiewicz-Ścigała, E. (2020). Pozostałe zaburzenia w okresie dzieciństwa i adolescencji. W I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, & A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 504–512). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jabłońska, E., Błądowska, K., & Bronkowska, M. (2019). Zaburzenia odżywiania jako problem zdrowotny i psychospołeczny. Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 61(1), 122. DOI: https://doi.org/10.36921/kos.2019_2489

Jasiówka, A. (2013). Zaburzenia odżywiania dotyczące dzieci i młodzieży. W B. Tobiasz-Adamczyk (red.), Od socjologii medycyny do socjologii żywienia (s. 195). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Józefik, B. (2014). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Terapia, perspektywa narracyjno-konstruktywistyczna w zaburzeniach odżywiania (s. 59). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kamecka-Krupa, J. (2024). Wybrane niespecyficzne zaburzenia odżywiania. Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 15(3), 38.

Kochman, D., & Jaszczak, M. (2021). Zaburzenia odżywiania się – częsty problem współczesnej młodzieży. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu, 6(4), 110–128. DOI: https://doi.org/10.21784/IwP.2021.024

Kowalczuk, M. (2008). Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej (s. 81–82). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łoskot, M. (2020). Najczęstsze zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Głos Pedagogiczny, 2020(121), 30–31.

Obuchowska, I. (2000). Adolescencja. W B. Harwas-Napierała & J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 163–166). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (2024). https://dziennikustaw.gov.pl/D2024000099601.pdf

Remberk, B. (2017). Chyba już czas na zmiany? Psychiatria – Psychiatria dzieci i młodzieży, 14(4), 256–259. https://www.psychiatria.com.pl/assets/pdf/artykuly/256-259_Psychiatria_4.2017_Remberk_Czas.pdf DOI: https://doi.org/10.15557/PiPK.2017.0029

Różycka, J. (2022). Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży. Wydawnictwo WAM.

Skiba, A. (2022). Zaburzenia odżywiania lub jedzenia. W P. Gałecki (red.), Badanie stanu psychicznego (s. 151–152). Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban & Partner.