Działalność innowacyjna nauczyciela: Uwarunkowania i ewaluacja procesu zmiany
Okładka czasopisma Rocznik Pedagogiczny, tom 47, rok 2024, tytuł Rocznik Pedagogiczny
PDF

Słowa kluczowe

innowacja pedagogiczna
innowacja mikrosystemowa
ewaluacja procesu zmiany
nauczyciel

Jak cytować

Borkowska, A., & Barecka, K. (2024). Działalność innowacyjna nauczyciela: Uwarunkowania i ewaluacja procesu zmiany . Rocznik Pedagogiczny, 47, 89–100. https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.7

Abstrakt

Nauczyciel jako kreator zmiany jest odpowiedzialny za zdefiniowanie celu innowacji pedagogicznej, jej zakresu i sposobu ewaluacji. W artykule przedstawiono rozważania teoretyczne na temat ewaluacji innowacji przy wykorzystaniu założeń modelu Obszary Wpływów. Przedstawiono ogólne wnioski dotyczące ewaluacji warunków działalności innowacyjnej trzech nauczycieli. Opracowano je na podstawie przeprowadzonych z nimi wywiadów. 

https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.7
PDF

Bibliografia

Atroszko, B., Atroszko, P. (2014). Innowacje edukacyjne w polskiej szkole-szanse i zagrożenia. W: J. Osiński, K. Negacz, K. Obłąkowska-Kubiak (red.), Polityka publiczna. 10 lat Polski w Unii Europejskiej (s. 185-196). Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Domagała, D., Marek, E., Żmijewska, E., Kabat, M., Kaźmierska, M., Tokaj, A., Herman, T., Ratajczak, A. (2020). Nauczyciele dzieci. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (s. 371-405). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Drozdowski, R., Zakrzewska, A., Puchalska, P., Morchat, M., Mroczkowska, D. (2010). Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dudel, B., Kowalczuk-Walędziak, M., Łogwiniuk, K. M., Szorc, K., Wróblewska, U. (2014). Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej (na przykładzie województwa podlaskiego. Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych.

Duraj-Nowakowa, K. (2017). Innowacje nauczycieli jako liderów organizacji i zarządzania praktyką pedagogiczną. W: U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce edukacyjnej. Tom I. Teoria i praktyka (s. 25-37). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Filipowicz, R. (2018). Innowacja w edukacji szkolnej–działania o charakterze praktycznym. W: Z. Zacłona, B. Lisowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji dziecka (s. 22-33). Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gorzeńska, O., Radanowicz, E. (2019). Zmiany, innowacje, eksperymenty. W poszukiwaniu inspiracji. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Hernik, K., Malinowska, M., Smak, M., Walczak, D., Wichrowski, A. (2014). Szkoła jako miejsce pracy. W: M. Federowicz, J. Choińska-Mika, D. Walczak (red.), Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013. Instytut Badań Edukacyjnych.

Kasprzak, M. (red.) (2024). Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323243762

Kiluk, A. (2011). Pedagogiczna idea innowacyjności w praktyce szkolnej. W: M. Myszkowska-Litwa (red.), Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna (s. 187-201). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kirkland, K., Sutch, D. (2009). Overcoming the Barriers to Educational Innovation, Futurelab.

Klim-Klimaszewska, A. (2010). Pedagogika przedszkola: nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica.

Kocór, M. (2006). Nauczyciele wobec zmian edukacyjnych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kowolik, P. (2015). Współczesne tendencje w teorii i praktyce innowacji pedagogicznych w kierowaniu oświatą. W: L. Pawelski (red.), Innowacyjność w zarządzaniu oświatą (s. 329-340). Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych.

Kujawiński, J. (2001). Twórczość metodyczna nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Labuda, G. (2008). Rozważania nad teorią i historią kultury i cywilizacji. Wydawnictwo Poznańskie.

Mika, P. (2023). Wykorzystanie prac ręcznych w rozwijaniu postawy twórczej u dzieci–zastosowanie w praktyce edukacyjnej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 625(10), 21-30. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.3029

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Palka, S. (2000). Badacz pedagogiczny a reformy oświatowe. W: G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych. Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Pietrucha-Rejman, M. (2023). Wykorzystanie urządzeń cyfrowych w rozwijaniu twórczości plastyczno-technicznej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – innowacja pedagogiczna. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 625(10), 31–44. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.3030

Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Rusakowska, D. (1986). Nauczyciel i innowacje pedagogiczne, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Schulz, R. (1980). Procesy zmian i odnowy. Wstęp do teorii innowacji. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Schulz, R. (1996). Studia z innowatyki pedagogicznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Smak, E. (2014). Innowatyka w edukacji. Wydawnictwo Nowik.

Stake, R. E. (2009). Jakościowe studium przypadku. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (s. 623-654). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szafrańska, A. (2017). Innowacyjna działalność placówek wychowania przedszkolnego na przykładzie Przedszkola Miejskiego nr 10 w Bytomiu. W: Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom I: Teoria i praktyka (s. 170-181). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Śliwerski, B. (2008a). Edukacja autorska. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (2008b). Edukacja pod prąd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Zawadzka-Bartnik, E. (2018). Moda, chwyt reklamowy czy konieczność? - Rozważania o istocie działań innowacyjnych w edukacji. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 50(2), 181-195. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.50.2.2

Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers college record, 104(3), 482-515. DOI: https://doi.org/10.1177/016146810210400308

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe Dz. U. 2024 poz. 737 z późn. zm. (2024) (Polska).https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj.pdf