Abstract
The article is devoted to the issue of statistical thinking in pedagogy and research conducted in this discipline. Inspired by the readings of the book by Wiesław Szymczak, The Practice of Statistical Inference, it contains comments on popular associations and misunderstandings about what statistics is, what its principles and goals are, and therefore also comments on the using of statistical methods inconsistently with the underlying assumptions of statistical theory.
References
Cypryańska M., Bedyńska, S., Porównywanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki, [w:] Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, red. S. Bedyńska, A. Brzezicka, Wydawnictwo Aca- demica, Warszawa 2007, s. 184–207.
Kot S.M., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka, Difin, Warszawa 2011.
Młodak A., Wiesław Szymczak. Praktyka wnioskowania statystycznego (Wydawnictwo Uniwersytetu
Łódzkiego, Łódź 2018), „Wiadomości statystyczne” 2019, 64, 8, s. 61–68.
Ostasiewicz W., Myślenie statystyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
Rao C.R., Statystyka i prawda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa 2018. Szymczak W., Praktyka wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.
License
Copyright (c) 2023 Sławomir Pasikowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported.