Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie na elementy szeroko pojętej kultury, które stanowić mogą różnego rodzaju utrudnienia i bariery w skutecznym kształtowaniu postaw prospołecznych wśród uczestników życia gospodarczego w Polsce. Autor wychodzi z założenia, że satysfakcjonujące kształcenie odpowiednich postaw obywatelskich – zarówno obecnych, jak i przyszłych studentów, kadr pracowniczych i menedżerskich, a nawet konsumentów i klientów – nie może być oderwane od kontekstu kulturowego. Innymi słowy, jeśli podejmowane działania edukacyjne przynieść mają pożądany rezultat, nie mogą abstrahować od dominujących w danym społeczeństwie wartości, norm, postaw czy wzorów zachowań. Należy przy tym zdawać sobie sprawę, że dokonywanie zmian w sferze kultury jest dość ograniczone i zawsze rozciągnięte w czasie. Artykuł podejmuje próbę wskazania na najbardziej charakterystyczne cechy polskiej mentalności, ugruntowane zwłaszcza w ostatnich dekadach, które stanowią uciążliwą spuściznę komunizmu. To wówczas wykształciły się antyspołeczne postawy egoizmu, prywaty, wyuczonej bierności, braku motywacji i inicjatywy. Autor referatu podkreśla, że zarówno jako społeczeństwo, jak i poszczególni jego członkowie nie do końca potrafiliśmy zerwać z tą spuścizną. Wydaje się zatem, że współczesne działania edukacyjne nie przyniosą w pełni zadowalających efektów póki nie pozbędziemy się tego zbędnego balastu.
Bibliografia
Banfield, E.C. (1958), The Moral Basis of a Backward Society, The Free Press Glencoe, Illinois.
Daszkiewicz, K. (1974), Traktat o złej robocie, Książka i Wiedza, Warszawa.
Grondona, M. (2000), A cultural typology of economic development, [in:] L.E. Harrison, S.P. Huntington (eds.), Culture Matters: How Values Shape Human Progress, Basic Books, New York.
Grondona, M. (2003), Kulturowa typologia rozwoju gospodarczego, [w:] Harrison, L.E., Huntington, S.P. (red.), Kultura ma znaczenie, tłum. S. Dymczyk, Zysk i S-ka, Poznań: 101-115.
Harrison, L.E., Huntington, S.P. (eds.), (2000), Culture Matters: How Values Shape Human Progress, Basic Books, New York.
Harrison, L.E., Huntington, S.P. (red.), (2003), Kultura ma znaczenie, tłum. S. Dymczyk, Zysk i S-ka, Poznań.
Hryniewicz, J. (2004), Polityczny i kulturowy kontekst rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Hryniewicz, J. (2007), Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Sójka, J. (2005), Enron – historia z morałem, [w:] Sójka, J. (red.), Etyka biznesu „po Enronie”, Humaniora, Poznań.
Sztompka, P. (2007), Zaufanie, Znak, Kraków.
Tocqueville, A. (1976), O demokracji w Ameryce, tłum. M. Król, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Turowicz, J. (1993), Pamięć i rodowód, Tygodnik Powszechny 45.
Turowicz, J. (2012), Pamięć i rodowód, [w:] J. Turowicz, Bilet do raju, Znak, Kraków: 278-291.
Tyrmand, L. (2013), Cywilizacja komunizmu, Wydawnictwo MG, Warszawa.
Zinowiew, A. (1987), Homo sovieticus, tłum. S. Deja, Horyzont, Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 WPiA UAM
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.