Z uważnością i troską: feministyczne studia nad roślinami
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest prześledzenie współczesnych praktyk teoretycznych, które służą ponownemu zawiązaniu „kontraktu z roślinami”, oraz wskazanie tych wątków w obrębie intensywnie rozwijających się w dwóch ostatnich dekadach krytycznych studiów nad roślinami, których genealogii należy szukać w paradygmacie studiów feministycznych. W tym podejściu namysłowi krytycznemu ujawniającemu semiotyczne i materialne formy opresji w stosunku do roślin towarzyszą próby wypracowania praktyk reparacyjnych. Autorka śledzi historyczne formy deprecjonowania istot roślinnych, zarówno w polu teorii i filozofii, jak i w praktykach politycznych, społecznych i ekonomicznych. Kluczowe dla jej rozstrzygnięć są: zdefiniowanie specyficznej „podmiotowości” roślinnej, uznanie materialnej sprawczości roślin, włączenie do rozważań biopolitycznych zasady wegetalnej, a także rozważenie intersekcjonalnych uwikłań roślin w kontekście botaniki kolonialnej i polityki nasiennej. Autorka wskazuje, że w każdym z omawianych przypadków specyfika feministycznych studiów nad roślinami opiera się na rozpoznaniu ontologicznego i politycznego statusu rośliny, czego konsekwencją są uważność i troska, dbałość o widzialność i dobrostan konkretnych, materialnych i ucieleśnionych istot roślinnych będących dalekimi krewnymi gatunku ludzkiego.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Agamben, G. (2008). Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie. Tłum. M. Salwa. Warszawa.
- Alaimo, S. (2010). Bodily Natures: Science, Environment, and the Material self. Bloomington.
- Baluška, F., Gagliano, M., Witzany, G. (2018). Memory and Learning in Plants. Berlin–Heidelberg.
- Baluška, F., Ninkovič, V. (2010). Plant Communication from an Ecological Perspective. Berlin–Heidelberg.
- Bird Rose, D. (2013). Val Plumwood’s philosophical animism: attentive interactions in the sentient world. Environmental Humanities 3: 93–109.
- Brockway, L.H. (2002). Science and Colonial Expansion: The Role of British Royal Botanic Gardens. New York.
- Chamovitz, D. (2014). Zmysłowe życie roślin. Co wiedzą rośliny. Tłum. D. Wójtowicz. Warszawa.
- Crosby, A.W. (1999). Imperializm ekologiczny: Biologiczna ekspansja Europy 900–1900. Tłum. M. Kowalczuk. Warszawa.
- Delaporte, F. (1982). Nature’s Second Kingdom: Explorations of Vegetability in Eighteenth Century. Cambridge, MA.
- Doyle, R. (2011). Darwin’s Pharmacy: Sex, Plants, and the Evolution of the Noosphere. Washington.
- Fara, P. (2003). Sex, Botany & Empire: The Story of Carl Linnaeus and Joseph Banks. London.
- Gibson, P., Sandilands, C. (2021). Introduction: plant performance. Performance Philosophy 6(2): 1–23.
- Gibson, P. (2018). The Plant Contract: Art’s Return to Vegetal Life. Boston.
- Gibson, S. (2015). Animal, Vegetable, Mineral? How Eighteenth-Century Science Disrupted the Natural Order. Oxford.
- Hall, M. (2011). Plants as Persons: A Philosophical Botany. Albany–New York.
- Hamilton, J.M., Neimanis, A. (2018). Composting feminisms and environmental humanities. Environmental Humanities 10: 501–27.
- Haraway, D. (2012). Manifest gatunków stowarzyszonych, [w:] A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: 241–260.
- Haraway, D., Ishikawa, N., Gilbert, S.F., Olwig, K., Tsing, A.L., Bubandt, N. (2016). Anthropologists are talking – about the Anthropocene. Ethnos 81(3): 535–564.
- Harvey, G. (2006). Animism: Respecting the Living World. New York.
- Kallhoff, A. (2014) Plants in Ethics: Why Flourishing Deserves Moral Respect. Environmental Values 23: 685–700.
- Kimmerer, R.W. (2013). Braiding Sweetgrass: Indigenous Wisdom, Scientific Knowledge and the Teachings of Plants. Minneapolis.
- Kimmerer, R.W. (2020). Pieśń Ziemi. Rdzenna mądrość, wiedza naukowa i lekcje płynące z natury. Tłum. M. Bukowska. Kraków.
- Kimmerer, R.W. (2003). Gathering Moss: A Natural and Cultural History of Mosses. Corvallis.
- Karafyllis, N. (2018). ‘Hey plants. Take a walk on the wild side!’: The ethics of seeds and seed banks, [w:] A. Kallhoff, M. Di Paola, M. Schörgenhumer (eds.), Plant Ethics: Concepts and Applications. Abingdon–New York: 188–203.
- Kohn, E. (2013). How Forests Think: Toward an Anthropology Beyond the Human. Berkeley.
- Mancuso, S., Viola, A. (2013). Błyskotliwa zieleń. Wrażliwość i inteligencja roślin. Wrocław.
- Marder, M. (2013a). Plant-thinking: A Philosophy of Vegetal Life. New York.
- Marder, M. (2013b). What is plant-thinking? Klesis. Revue philosophique 25: 124–143.
- Mathews, F. (2008). Vale Val: In Memory of Val Plumwood. Environmental Values 17.
- Miller, E.P. (2002). The Vegetative Soul: From Philosophy of Nature to Subjectivity in the Feminine. Albany–New York.
- Mintz, S.W. (1986). Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History. New York.
- Morton, A.G. (1981). History of Botanical Science: An Account of the Development of Botany from Ancient Times to the Present Day. London.
- Nealon J.T. (2016). Plant Theory: Biopower and Vegetable Life. Stanford, CA.
- Pollan, M. (2002). The Botany of Desire: A Plant’s-eye View of the World. New York.
- Pouteau, S. (2018) Plants as open beings: from aesthetics to plant-human ethics, [w:] A. Kallhoff, M. Di Paola, M. Schörgenhumer (eds.), Plant Ethics: Concepts and Applications. Abingdon–New York: 82–97.
- Rogowska-Stangret, M. (2019). Think we must! (Otherwise). Philosophy Today 63(4): 823–844.
- Rogowska-Stangret, M. (2021). Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej. Gdańsk.
- Schiebinger, L. (2004). Plants and Empire: Colonial Bioprospecting in the Atlantic World. Cambridge.
- Schiebinger, L., Swan, C. (eds.) (2005). Colonial Botany: Science, Commerce and Politics in the Early Modern World. Philadelphia.
- Serres, M. (1995). The Natural Contract. Tłum. E. MacArthur, W. Paulson. Michigan.
- Shiva, V. (1997). Biopiracy: The Plunder of Nature and Knowledge. Boston.
- Shteir, A. (1996). Cultivating Women, Cultivating Science: Flora’s Daughters and Botany in England, 1760–1860. London.
- Trewavas, A.J. (2015). Plant Behaviour and Intelligence. Oxford.
- Wandersee, J.H., Schussler, E.E. (2001). Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin 47(1): 2–9.
- Whittle, T. (1976). Łowcy roślin. Tłum. L. Hausbrandtowa. Warszawa.
- Wieland, T. (2009). Autarky and Lebensraum: the political agenda of academic plant breeding in Nazi Germany. Journal of History of Science and Technology 3: 14–34.
- Williams, M. (2020). Perspective. Plant awareness disparity: a case for renaming plant blindness. <https://plantae.org/perspective-plant-awareness-disparity-a-case-for-renaming-plant-blindness-plants-people-planet/> [dostęp: 14.02.2022].
- Zamorska, M. (2020). Etyka roślin. Wiedza, troska i stawanie się z Innymi. Prace Kulturoznawcze 24: 43–62.