The costs of a company’s presence on the NewConnect market and its perception by issuers
PDF (Język Polski)

Keywords

NewConnect
listing and being listed costs
SMEs
capital market

How to Cite

Śliwiński, P., & Woźniak, S. (2021). The costs of a company’s presence on the NewConnect market and its perception by issuers. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 83(4), 151–167. https://doi.org/10.14746/rpeis.2021.83.4.11

Number of views: 383


Number of downloads: 868

Abstract

The aim of the article is to analyse the costs of companies’ presence on NewConnect and to examine its perception by issuers listed on this market. The hypothesis tested in the article states that companies consider the costs of being listed on the NewConnect market as high. This can limit the development of NewConnect, through negative perception of this market directly by issuers, and also indirectly by investors and the media. The hypothesis was verified with the use of a survey conducted among companies listed on the NewConnect market. In the survey, over 70% of companies considered the cost of being listed on NewConnect to be too high. Considering that the attitude to the costs of being listed is the most negative in the group of companies that have raised the least capital (less than PLN1 million), it is very important for the perception of the market that attention is paid to the quality of companies admitted to the NewConnect market by its organizer: the Warsaw Stock Exchange in Warsaw. In particular, in the case of companies that will carry out larger (i.e. several million PLN) issues of shares, the ratio of the cost of presence on NewConnect to the amount raised will be more favourable, which, together with the improvement in the stock market conditions, should improve the market assessment by issuers.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2021.83.4.11
PDF (Język Polski)

References

Aczel, A.D., Sounderpandian, J. (2018). Statystyka w zarządzaniu. Warszawa: PWN.

Bernat, A.K. (2015). Luka finansowa w sektorze mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa świętokrzyskiego. Warszawa: CeDeWu.

Gołda, E., Kowalczyk, I., Nędzi, D. (2019). Finansowanie działalności przedsiębiorstw poprzez rynek NewConnect. Studia Ekonomiczne, Prawne i Administracyjne 1: 65−80.

Homa, M., Mościborska, M. (2016), Monotoniczność premii za ryzyko inwestycji w spółki notowane na NewConnect w oparciu o trójczynnikowy model Famy-Frencha. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 82(2): 133−145.

Kruk, M., Sobczak, L. (2019). Finansowanie przedsiębiorstw o wysokim potencjale wzrostu przez NewConnect, [w:] L. Gąsiorkiewicz, J. Monkiewicz (red.), Wyzwania współczesnych rynków finansowych. Management Science Series. Vol. 8. Warszawa: Politechnika Warszawska.

Kordela, D. (2012). Ocena inwestycji na NewConnect na podstawie płynności rynku i stopy zwrotu z akcji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia 1: 347−358.

Kordela, D. (2013). NewConnect − rynek giełdowy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Systematyka, organizacja, perspektywy rozwoju. Warszawa: CeDeWu.

de Leeuw, E.D. (2012). Counting and Measuring Online: The Quality of Internet Surveys. Bulletin de Methodologie Sociologique 114: 68–78.

Lopez-de-Silanes, F., McCahery, J.A., Schoenmaker, D., Stanisic, D. (2019). Estimating the financing gap of small and medium-sized enterprises. Journal of Corporate Finance Research 12(2): 1−54.

Mącik, R., Korba, M. (2010). Wiarygodność pomiaru w badaniach mixed-mode: porównanie efektów stosowania PAPI i CAWI, [w:] K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe – nowe wyzwania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 96: 199−210.

OECD (2006). The SME Financing Gap. Theory and Evidence. <https://ec.europa.eu/growth/content/sme-financing-gap-theory-and-evidence-vol-1-0_nn> [dostęp: 10.09.2020].

Pastusiak, R. (2010). Efektywność inwestycji na rynku NewConnect w świetle wybranych czynników. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 29: 73−80.

Rymarczyk, J. (2019). Publiczne notowanie akcji jako źródło finansowania małych i średnich przedsiębiorstw. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne 1: 155−170.

Storey, D.J. (1996). Understanding the Small Business Sector. London: Routledge.

Szczepankowski, P. (2010). Efektywność wzrostu i rozwoju spółek NewConnect w ujęciu sektorowym. Współczesna Ekonomia 13: 79−96.

Śliwiński, P., Krawiec, J., Nowak, T. (2018). Czy jest miejsce dla bodźców podatkowych dla przedsiębiorstw z sektora MŚP w rozwoju jakościowym rynku NewConnect? Studia i Materiały/Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski 1, cz. 1: 23−36.

Wieczorek-Kosmala, M., Błach, J., Trzęsiok, J. (2020). Comparative study of the relevance of equity financing in European SMEs. Journal of Business Economics and Management 21(6): 1543−1560.

WFE (2017). SME Financing and Equity Markets, <https://www.world-exchanges.org/home/index.php/news/world-exchange-news/world-federation-ofexchanges-publishes-report-into--sme-financingequity-markets> [dostęp: 4.09.2020].

Woś, S. (2018). Możliwości pozyskania kapitału udziałowego przez małe i średnie przedsiębiorstwa na europejskich rynkach giełdowych, [w:] B. Stępień (red.). Zarządzanie międzynarodowe − z perspektywy polskich przedsiębiorstw. Poznań: PWE.

Zygmanowski, P. (2017). Determinanty rozwoju rynku akcji NewConnect. Warszawa: CeDeWu.

Zygmanowski, P., Śliwiński, P. (2019). Proposal of Indicators Measuring the Development of Companies Qualified to the NewConnect Focus Segment. Problemy Zarządzania 17(3): 197−211.