Abstract
The article addresses the problem of excluding an employee of the public administration from participation in proceedings in a situation where there is a legal relationship between the employee and the party of such a nature that the outcome of the case may influence the rights and duties of the employee (Article 24 § 1 in fine of the Code of Administrative Proceedings). The exclusion then takes place ex lege and is justified by the need for the impartiality of the administrative body. The structure of the discussed premise is based on two elements. First, the exclusion under the indicated provision occurs only when the party and the employee have a legal relationship. Therefore, the analysed ground for exclusion does not occur when this relationship
is only factual or, for example, when it existed in the past. Secondly, the outcome of the proceedings must have a special impact on the employee’s rights or obligations arising from the relationship. Justifying the exclusion of an employee on the basis of the discussed premise seems extremely difficult: both of the indicated premises must appear jointly, and they are of an evaluative nature. For this reason, the author proposes to remove the discussed ground from the Code of Administrative Procedure and to cover the cases regulated therein with exclusion upon request (Article 24 § 3 of the Code of Civil Procedure). This will be in line with the principles of speed of proceedings and of fostering the trust of participants in the proceedings in the public authority and legalism.
References
Adamiak, B. (2010). Aspekty podmiotowe regulacji prawa procesowego, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System prawa administracyjnego. Tom 9: Prawo procesowe administracyjne. Warszawa: 97–126.
Adamiak, B., Borkowski, J. (2011). Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Warszawa.
Adamiak, B., Borkowski, J. (2019). Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne. Warszawa.
Chmielewski, J. (2018). Zasada budzenia zaufania w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Warszawa.
Chróścielewski, W. (1995). Glosa do wyroku NSA z 17.8.1993, SA/Po 3155/92. Orzecznictwo Sądów Polskich 9, poz. 188: 414–416.
Chróścielewski, W. (2013). O instytucji wyłączenia w postępowaniu administracyjnym raz jeszcze. Państwo i Prawo 68(12): 15–30.
Cieślak, Z. (2003). Prawo do dobrej administracji (Tezy wystąpienia), [w:] Z. Niewiadomski, Z. Cieślak, Prawo do dobrej administracji. Materiały ze Zjazdu Katedr Prawa i Postępowania Administracyjnego. Warszawa-Dębe 23–25 września 2002 r. Warszawa: 18–19.
Hauser, R., Skoczylas, A. (2004). Odpowiednie stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, [w:] J. Niczyporuk, S. Fundowicz, J. Radwanowicz (red.), System egzekucji administracyjnej. Warszawa: 104–110.
Iserzon, E. (1937). Postępowanie administracyjne. Komentarz, orzecznictwo – okólniki. Kraków.
Janku, Z. (1970). Niektóre zagadnienia wyłączenia pracownika i organu według Kodeksu postępowania administracyjnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 32(2): 119–127.
Janowicz, Z. (1992). Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Warszawa–Poznań.
Kmieciak, Z. (1997). Ochrona zaufania w prawie administracyjnym. Ustalenia teoretyczne i doświadczenia praktyki. Samorząd Terytorialny 83(11): 32–38.
Kmieciak, Z. (2005). Postępowanie administracyjne w Europie. Kraków.
Kmieciak, Z. (2010). Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie. Warszawa.
Kmieciak, Z. (2013). O ułomności regulacji prawnej wyłączenia pracownika, organu i członka organu kolegialnego od udziału w postępowaniu administracyjnym (załatwienia sprawy). Państwo i Prawo 68(11): 17–32.
Kmieciak, Z. (2014). Zarys teorii postępowania administracyjnego. Warszawa.
Kmieciak, Z. (2020). O niepołączalności ról procesowych organów jednostek samorządu terytorialnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 82(4): 83–95.
Kmiecik, Z.R. (2020). Wyłączenie pracownika organu od udziału w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Warszawa.
Łaszczyca, G. (2020). Wyłączenie członka organu kolegialnego w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 82(3): 95–109.
Majchrzak, B. (2002). Wyłączenie pracownika organu administracji publicznej w świetle przepisów K.P.A. Kwartalnik Prawa Publicznego 2(4): 155–179.
Olszanowski, J., Piątek, W. (2016). Współpraca państw członkowskich UE przy odzyskiwaniu wierzytelności podatkowych. Warszawa.
Piątek, W. (2018). Klasyfikacja zasad ogólnych postępowania administracyjnego, [w:] J.P. Tarno, W. Piątek (red.), System prawa administracyjnego procesowego. Tom 2. Część 2: Zasady ogólne postępowania administracyjnego. Warszawa: 249–561.
Princ, M. (2016). Standardy dobrej administracji w prawie administracyjnym. Poznań.
Skoczylas, A. (2010). Postępowanie egzekucyjne w administracji, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System prawa administracyjnego. Tom 9: Prawo procesowe administracyjne. Warszawa: 295–483.
Suwaj, R. (2009). Judycjalizacja postępowania administracyjnego. Warszawa.
Wentkowska, A. (2003). Zasada dobrego administrowania w prawie wspólnotowym, [w:] G. Łaszczyca (red.), Prawo europejskie a funkcjonowanie organów administracji publicznej. Sosnowiec: 19–28.
Wierzbowski, M., Hofmann, H.C.H., Schneider J.P., Ziller, J. (red.) (2015). RENEUAL. Model kodeksu postępowania administracyjnego Unii Europejskiej. Warszawa.
Wróbel, A. (2000). Powody wyłączenia pracownika (art. 24 § 1), [w:] A. Wróbel. M. Jaśkowska, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Kraków: 199–206.
License
Copyright (c) 2022 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.