Stosunek prawny jako podstawa wyłączenia pracownika w postępowaniu administracyjnym
PDF

Słowa kluczowe

postępowanie administracyjne
administracja publiczna
wyłączenie pracownika
organ administracji publicznej
prawo administracyjne
administracja

Jak cytować

Paduch, A. (2022). Stosunek prawny jako podstawa wyłączenia pracownika w postępowaniu administracyjnym. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 84(1), 137–150. https://doi.org/10.14746/rpeis.2022.84.1.11

Liczba wyświetleń: 710


Liczba pobrań: 685

Abstrakt

Artykuł porusza problem wyłączenia pracownika organu od udziału w postępowaniu administracyjnym w sytuacji, w której pomiędzy nim a stroną zachodzi stosunek prawny tego rodzaju, że wynik sprawy może mieć wpływ na prawa i obowiązki pracownika (art. 24 § 1 in fine k.p.a.). Do wyłączenie dochodzi wówczas  z mocy prawa i jest podyktowane dążeniem do załatwiania spraw administracyjnych z uwzględnieniem wymogu bezstronności pracownika. Konstrukcja omawianej przesłanki opiera się na dwóch elementach. Po pierwsze, do wyłączenia na podstawie wskazywanego przepisu dochodzi jedynie wtedy, gdy stronę i pracownika łączy stosunek prawny. Analizowana podstawa wyłączenia nie zachodzi zatem wtedy, gdy stosunek ten ma charakter jedynie faktyczny lub np. gdy istniał w przeszłości. Po drugie, stosunek ten musi charakteryzować się swoistą relacją pomiędzy wynikiem sprawy a zakresem praw lub obowiązków pracownika – mogą one ulec modyfikacji przy określonym rozstrzygnięciu.  Wyłączenie pracownika na podstawie omawianej przesłanki wydaje się niezwykle złożone: obie ze wskazanych przesłanek muszą wystąpić łącznie, przy czym mają one charakter ocenny. Z tej przyczyny autor proponuje wykreślenie z k.p.a. omawianej podstawy wyłączenia pracownika oraz objęcie uregulowanych w niej przypadków wyłączeniem na wniosek (art. 24 § 3 k.p.a.). Będzie to zgodne z zasadami: szybkości postępowania, budzenia zaufania uczestników postępowania do władzy publicznej oraz legalizmu.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2022.84.1.11
PDF

Bibliografia

Adamiak, B. (2010). Aspekty podmiotowe regulacji prawa procesowego, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System prawa administracyjnego. Tom 9: Prawo procesowe administracyjne. Warszawa: 97–126.

Adamiak, B., Borkowski, J. (2011). Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Warszawa.

Adamiak, B., Borkowski, J. (2019). Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne. Warszawa.

Chmielewski, J. (2018). Zasada budzenia zaufania w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Warszawa.

Chróścielewski, W. (1995). Glosa do wyroku NSA z 17.8.1993, SA/Po 3155/92. Orzecznictwo Sądów Polskich 9, poz. 188: 414–416.

Chróścielewski, W. (2013). O instytucji wyłączenia w postępowaniu administracyjnym raz jeszcze. Państwo i Prawo 68(12): 15–30.

Cieślak, Z. (2003). Prawo do dobrej administracji (Tezy wystąpienia), [w:] Z. Niewiadomski, Z. Cieślak, Prawo do dobrej administracji. Materiały ze Zjazdu Katedr Prawa i Postępowania Administracyjnego. Warszawa-Dębe 23–25 września 2002 r. Warszawa: 18–19.

Hauser, R., Skoczylas, A. (2004). Odpowiednie stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, [w:] J. Niczyporuk, S. Fundowicz, J. Radwanowicz (red.), System egzekucji administracyjnej. Warszawa: 104–110.

Iserzon, E. (1937). Postępowanie administracyjne. Komentarz, orzecznictwo – okólniki. Kraków.

Janku, Z. (1970). Niektóre zagadnienia wyłączenia pracownika i organu według Kodeksu postępowania administracyjnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 32(2): 119–127.

Janowicz, Z. (1992). Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Warszawa–Poznań.

Kmieciak, Z. (1997). Ochrona zaufania w prawie administracyjnym. Ustalenia teoretyczne i doświadczenia praktyki. Samorząd Terytorialny 83(11): 32–38.

Kmieciak, Z. (2005). Postępowanie administracyjne w Europie. Kraków.

Kmieciak, Z. (2010). Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie. Warszawa.

Kmieciak, Z. (2013). O ułomności regulacji prawnej wyłączenia pracownika, organu i członka organu kolegialnego od udziału w postępowaniu administracyjnym (załatwienia sprawy). Państwo i Prawo 68(11): 17–32.

Kmieciak, Z. (2014). Zarys teorii postępowania administracyjnego. Warszawa.

Kmieciak, Z. (2020). O niepołączalności ról procesowych organów jednostek samorządu terytorialnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 82(4): 83–95.

Kmiecik, Z.R. (2020). Wyłączenie pracownika organu od udziału w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Warszawa.

Łaszczyca, G. (2020). Wyłączenie członka organu kolegialnego w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 82(3): 95–109.

Majchrzak, B. (2002). Wyłączenie pracownika organu administracji publicznej w świetle przepisów K.P.A. Kwartalnik Prawa Publicznego 2(4): 155–179.

Olszanowski, J., Piątek, W. (2016). Współpraca państw członkowskich UE przy odzyskiwaniu wierzytelności podatkowych. Warszawa.

Piątek, W. (2018). Klasyfikacja zasad ogólnych postępowania administracyjnego, [w:] J.P. Tarno, W. Piątek (red.), System prawa administracyjnego procesowego. Tom 2. Część 2: Zasady ogólne postępowania administracyjnego. Warszawa: 249–561.

Princ, M. (2016). Standardy dobrej administracji w prawie administracyjnym. Poznań.

Skoczylas, A. (2010). Postępowanie egzekucyjne w administracji, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System prawa administracyjnego. Tom 9: Prawo procesowe administracyjne. Warszawa: 295–483.

Suwaj, R. (2009). Judycjalizacja postępowania administracyjnego. Warszawa.

Wentkowska, A. (2003). Zasada dobrego administrowania w prawie wspólnotowym, [w:] G. Łaszczyca (red.), Prawo europejskie a funkcjonowanie organów administracji publicznej. Sosnowiec: 19–28.

Wierzbowski, M., Hofmann, H.C.H., Schneider J.P., Ziller, J. (red.) (2015). RENEUAL. Model kodeksu postępowania administracyjnego Unii Europejskiej. Warszawa.

Wróbel, A. (2000). Powody wyłączenia pracownika (art. 24 § 1), [w:] A. Wróbel. M. Jaśkowska, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Kraków: 199–206.