Dwa egzempla cysterskie z Liber Visionum et Miraculorum Clareva llensium Herberta z Clairvaux jako domniemane źródła do rekonstrukcji wierzeń słowiańskich. Studium historiograficzne
Okładka czasopisma Slavia Antiqua.  Rocznik poświęcony starożytnościom słowiańskim, nr 66, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

Herbert of Clairvaux
Cistercians
Liber Visionum et Miraculorum Clarevallensium
exempla
Slavic beliefs

Jak cytować

Sołtysiak, A. (2025). Dwa egzempla cysterskie z Liber Visionum et Miraculorum Clareva llensium Herberta z Clairvaux jako domniemane źródła do rekonstrukcji wierzeń słowiańskich. Studium historiograficzne. Slavia Antiqua. Rocznik poświęcony starożytnościom słowiańskim, (66), 345–375. https://doi.org/10.14746/sa.2025.66.12

Abstrakt

In her work, the author addresses two exempla from Liber Visionum et Miraculorum Clarevallensium by Herbert of Clairvaux, in historiography treated as sources for the reconstruction of Slavic beliefs. In the first subchapter, she characterises the Cistercian exemplum genre and explains its specificity. She focuses on the credibility of the stories conveyed in them. The next section presents the most important facts from Herbert’s life, as well as an outline of the most significant textual and dating issues concerning his book. It then provides an overview of the content of the two exempla and points out the difficulties with the titles as they vary from one manuscript to another. The most important part of the work is the subsection devoted to historiography where the author analyses the problems resulting from some scholars ignoring the stages of historical research, namely heuristics, criticism and reconstruction. This allows her to document, among other things, how unreliable research, ignorance of Latin, and disregard of interpretatio Christiana affect the conclusions drawn by some authors dealing with the two exempla. In conclusion, the author concludes that the exempla are of very little value for the reconstruction of pre-Christian Slavic beliefs and rituals. At the same time, she puts forward research proposals for the broadest possible analysis of the so-called Danish-Slavic cycle from Herbert’s work.

https://doi.org/10.14746/sa.2025.66.12
PDF

Bibliografia

BSV; Biblia Sacra iuxta vulgatam versionem, rec. R. Weber et al., editio quinta emendata praep. R. Gryson, Stuttgart 2008.

Dialogus Miraculorum; Caesarii Heisterbacensis monachi ordinis cisterciensis, Dialogus Miraculorum, vol. 1, ed. J. Strange, Coloniae–Bonnae–Bruxellis 1851.

CEVC Trecensi; Collectaneum exemplorum et visionum Clarevallense e codice Trecensi 946, ed. Olivier Legendre, Turnhout 2005.

Ebo; Ebo, Żywot św. Ottona, biskupa bamberskiego, wyd. J. Wikarjak, Warszawa 1969 (MPH, n.s., VII, 2).

LVMC; Herberti Turritani Archiepiscopi, Liber visionum et miraculorum Clarevallensium, ed. G. Zichi, G. Fois, S. Mula, Turnhout 2017.

De miraculis libri tres; Herberti turrium Sardiniae archiepiscopi, De miraculis libri tres, w: S. Bernardi Abbatis Primi Clarevallensis, Opera Omnia, ed. J.-P. Migne, Paris 1860 [Patrologia Latina, t. 185], kol. 1271-1384.

Knytlinga Saga; Knytlinga Saga. The history of the kings of Denmark, transl. H. Pálsson, P. Edwards, Odense 1986.

Kompatscher Güfler G., Herbert von Clairvaux und sein Liber miraculorum. Die Kurzversion eines anonymen bayerischen Redaktors, Munich 2005.

Saxo Grammaticus; Saxo Grammaticus, Gesta Danorum. The History of the Danes, ed. K. Friis-Jensen, transl. P. Fisher, vol. 2, Oxford 2015.

Statuta Capitolorum; Statuta Capitolorum Generalium Ordinis Cisterciensis, ab anno 1116 ad annum 1786, ed. J.M. Canivez, t. 1, Louvain 1933.

Vie de Saint Martin; Sulpice Severe, Vie de Saint Martin, vol. 1, ed. J. Fontaine, Paris 1967.

Vita sancti Martini; Venantius Fortunatus, Vita Sancti Martini, wyd. N.M. Kay, Cambridge 2020.

Vita Galli auctore Wettino; Vita Galli auctore Wettino cum prologo metrico ad Gozbertum, w: Passiones vitaeque sanctorum aevi Merovingici, ed. B. Krusch, Hannoverae–Lipsiae 1902 (Monumenta Germaniae Historica. Scriptores rerum Merovingicarum 4), s. 256-280.

Álvarez-Pedrosa J.A., Mendoza Tuñón J., Romano Martín S. 2021, Sources of Slavic Pre-Christian Religion, Leiden–Boston.

Anguita Jaén J.M. 2020, Herberto de Claraval, Herberto de Sobrado y el milagro de Moreruela (Miraculum de novitio hispaniense, BHL 1231a), „Analecta Bollandiana” 138, 1, s. 100-123.

Antosik G., Łuczyński M. 2020, Badania nad wierzeniami Słowian. Wczoraj, dziś i jutro, Owidz.

Braca L. 2016, I Libri Miraculorum Cisterciensi. Visioni dell’aldilà e crisi istituzionale tra XII e XIII secolo, Saonara.

Bremond C., Le Goff J., Schmitt J.C. 1996, L’exemplum, Turnhout.

Brojer W. 2000, Diabeł w wyobraźni średniowiecznej. Trzynastowieczne exempla kaznodziejskie, Wrocław.

Brückner A. 1918, Mitologja słowiańska, Kraków.

Brückner A. 1937a, [rec.] Thede Palm, Wendische Kultstätten…, „Jantar” I, 4, s. 253.

Brückner A. 1937b, [rec.] Thede Palm, Wendische Kultstätten…, „Baltic and Scandinavian Countries” 3, 3, s. 530-531.

Brückner A. 1938a, [rec.] „Kultura duchowa Słowian”, Uwagi na marginesie pracy K. Moszyńskiego, „Kwartalnik Historyczny” 52, 2, s. 210-225.

Brückner A. 1938b, [rec.] Thede Palm, Wendische Kultstätten…, „Zeitschrift für Slavische Philologie” 15, 1-2, s. 212-213.

Brückner A. 1985, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa.

Caocci D. 2000, La presenza di Guglielmo di Malmesbury nel Liber Miraculorum di Herbertus, „Herbertus” 2, 1, s. 15-23.

Caocci D. 2002, Lo stato attuale degli studi sul Liber Miraculorum di Herbertus, arcivescovo di Torres nel XII sec., w: Atti del Convegno Nazionale “La civiltà giudicale in Sardegna nei secc. XI-XIII. Fonti e documenti scritti”, red. Associazione ‘Condaghe S. Pietro in Silki’, Sassari, s. 241-257.

Casey M. 1990, Herbert of Clairvaux’s Book of Wonderful Happenings, „Cistercian Studies” 25, s. 37-64.

Casey M. 2017, Slovanské pohanství ve středověkých latinských pramenech, Praha.

Casey M. 2021, Bohové a běsi: Konstrukce slovanského pohanství ve středověkých písemných pramenech, Praha.

Casey M. 2023, Slovanské pohanství ve středověkých latinských pramenech, wyd. 2, Praha.

Feros J.R. 2017, Demons in the Middle Ages, Kalamazoo–Bradford.

France J. 2012, Separate but equal: Cistercian lay brothers 1120-1350, Collegeville.

Gieysztor A. 2006, Mitologia Słowian, wyd. 3, zm., rozsz., Warszawa.

Gniadek-Zieliński M. 2020, Omnium malorum incentores. Pogańscy kapłani Pomorzan oczami żywociarzy św. Ottona biskupa Bamberskiego, „Clepsydra” 1, s. 15-76.

Griesser B. 1947, Herbert von Clairvaux und sein Liber Miraculorum, „Cistercienser Chronik” 54, s. 21-45, 118-148.

Grosjean P. 1934, [rec.] L. Weibull, En samtida berättelse, „Analecta Bollandiana” 52, s. 121-123.

Jagić V. 1920, Zur slavischen Mythologie, „Archiv für Slavische Philologie” 37, s. 492-511.

Jørgensen E., 1912, Djævelen i Vitskøl kloster, „Danske studier” 9, s. 15-17.

Kajkowski K. 2016, Wczesnośredniowieczne przekazy pisane o religii Słowian nadbałtyckich. Między literacką wizją a rzeczywistością niszczenia pogańskich idoli, „Koszalińskie Zeszyty Muzealne” 37, s. 7-20.

Kajkowski K. 2017, Oddawszy cześć posągowi, jakby przepijają do niego. Rola napojów alkoholowych w obrzędowości Słowian nadbałtyckich, w: Mity, kult i rytuał. O duchowości nadbałtyckich Słowian, Szczecin, s. 149-171.

Kajkowski K. 2018, Pokarm dla bogów? Ofiary z pożywienia w obrzędowości Słowian nadbałtyckich doby wczesnego średniowiecza, w: A. Głowacka-Penczyńska, J. Żychlińska (red.), Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejów, Bydgoszcz, s. 61-76.

Kajkowski K. 2019a, Idole wczesnośredniowiecznych Pomorzan. Fakty i mity, w: K. Grążawski (red.), Zjawiska magiczno-demoniczne na terenie dawnych ziem pruskich na tle porównawczym (II), Olsztyn, s. 239-255.

Kajkowski K. 2019b, Obrzędowość religijna Pomorzan we wczesnym średniowieczu. Studium archeologiczne, Wrocław.

Kaliszuk J. 2022, Cuda cystersa Chrystiana – koniec pewnego mitu, w: W. Iwańczak, S. Rosik, P. Urbańczyk (red.), Polska i jej sąsiedzi w dobie średniowiecza. Kultura umysłowa, życie społeczne, polityka, Wrocław, s. 21-48.

Kutariew O.B. 2018, O pričinah (ne)upominanij slavânskogo âzyčestva v zapadnoevropejskihistočnikah istočnikah VI-XIII v., „SocioTime” 3, 15, s. 113-122.

Labuda G., 1970, [rec.] Stella Maria Szacherska, „Rola klasztorów duńskich w ekspansji Danii na Pomorzu Zachodnim u schyłku XII w.”, „Opactwo oliwskie a próba ekspansji duńskiej w Prusach”, „Rocznik Gdański” 29/30, s. 287-289.

Lajoye P. 2022, Mythologie et religion des slaves païens, Paris.

Lehmann P. 1961, Ein Mirakelbuch des Zisterzienserordens, „Studien des Mitteilungen zur Geschichte des Benediktionerordens und Seinder Zweige” 45, 1927, s. 72-93 [przedruk w:] P. Lehmann, Erforschung des Mittelalter. Ausgewählte. Abhandlungen und Aufsätze, Tl. 4, Stuttgart, s. 264-282.

Łowmiański H. 1979, Religia Słowian i jej upadek, Warszawa. Łuczyński M. 2006, Semantyka obrzędów wiosennych związanych z Marzanną i Jaryłą (Próba rekonstrukcji „prasłowiańskiego tekstu”), „Respectus Philologicus” 15, s. 165-176.

Łowmiański H. 2009, Zapomniane źródło do dziejów pogaństwa zachodnich Słowian, „Almanach Historyczny” 11, s. 139-148.

Łowmiański H. 2013a, Językowo-kulturowy obraz Jaryły-Jarowita (próba rekonstrukcji), „Nomos” 80, s. 85-97.

Łowmiański H. 2013b, Herberti De miraculis as a source to the history of religion of western Slavs, „Studia Mythologica Slavica” 16, s. 69-77.

Łowmiański H. 2020, Bogowie dawnych Słowian. Studium onomastyczne, Kielce.

MacFarlane K.N. 1980, Isidore of Seville on the pagan gods (Origines VIII. 11), „Transactions of the American Philosophical Society” 70, 3, s. 1-40.

Már Jónsson E. 1997, „Nul ne peut le contester”. Le volcanisme islandais et la preuve de l’existence de l’enfer dans le Miroir royal, w: Hugur: mélanges d’histoire, de littérature et de mythologie offerts à Régis Boyer pour son 65. anniversaire, textes rec. par C. Lecouteux, Paris, s. 245-257.

McGuire B.P. 1983, The Cistercians and the rise of the exemplum in early thirteenth century France: a reevaluation of Paris BN MS. lat 15912, „Classica et Mediaevalia” 34, s. 211-267.

McGuire B.P. 1982, The Cistercians in Denmark. Their attitudes, roles, and functions in medieval society, Kalamazoo.

McGuire B.P. 2004, Cistercian Storytelling - A Living Tradition: Surprises in the World of Research, „Cistercian Studies Quarterly” 39, 3, s. 281-309.

Miś A.L. 1997, Przedchrześcijańska religia Rugian, „Slavia Antiqua” 38, s. 105-149.

Moszyński L. 1990, Staropołabski teonim Tjarnaglofi. Próba nowej etymologii, w: Tgolí chole Mestró, ed. R. Lachmann, Cologne–Vienna, s. 33-39.

Mula S. 2010, Twelfth- and thirteenth-Century Cistercian exempla collections: role, diffusion, and evolution, „History Compass”, vol. 8, s. 903-912.

Mula S. 2011, Geography and the Early Cistercian Exempla Collections, „Cistercian Studies Quarterly” 46, 1, s. 27-43.

Mula S. 2013, Srednevekovye cistercianskie exepmpla: [sic!] meždu filologiej i istoriej, „Vestnik PSTGU. Seriâ III: Filologiâ” 33, 3, s. 113-132.

Newman M.G. 2011, Making Cistercian Exempla, or, the Problem of the Monk Who Wouldn’t Talk, „Cistercian Studies Quarterly” 46.1, s. 45-66.

Osięgłowski J. 1970, [rec.] Stella Maria Szacherska, „Rola klasztorów duńskich w ekspansji Danii na Pomorzu Zachodnim u schyłku XII w.”, „Roczniki Historyczne” 36, s. 202-204.

Palm T. 1937, Wendische Kultstätten, Lund.

Rosik S. 1995, Udział chrześcijaństwa w powstaniu policefalnych posągów kultowych u Słowian zachodnich, Wrocław.

Rosik S. 2000, Interpretacja chrześcijańska religii pogańskich Słowian w świetle kronik niemieckich XI-XII wieku (Thietmar, Adam z Bremy, Helmold), Wrocław.

Rosik S. 2020, The Slavic religion in the light of 11th- and 12th-century German Chronicles (Thietmar of Merseburg, Adam of Bremen, Helmold of Bosau), Leiden–Boston.

Rosik S. 2023, Od Swarożyca do Świętowita. Przemiany religii Słowian nadbałtyckich w X-XIII wieku, Warszawa.

Santos Marinas E. 2013, Reassessment, Unification, and Enlargement of the Sources of Slavic PreChristian Religion, „Russian History” 40, s. 27-40.

Sikorski D.A. 2018, Religie dawnych Słowian, Poznań.

Słupecki L.P. 1993, Słowiańskie posągi bóstw, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 41, 1, s. 33-69.

Słupecki L.P. 1994, Slavonic pagan sanctuaries, Warszawa.

Słupecki L.P. 2004, William z Malmesbury o wyroczniach słowiańskich, w: S. Rosik, P. Wiszewski (red.), Ad fontes. O naturze źródła historycznego, Wrocław, s. 251-258.

Smirnova V. 2023, Medieval Exempla in Transition: Caesarius of Heisterbach’s Dialogus miraculorum and Its Readers, Collegeville.

Szacherska S.M. 1968, Rola klasztorów duńskich w ekspansji Danii na Pomorzu Zachodnim u schyłku XII wieku, Wrocław–Warszawa–Kraków.

Szacherska S.M. 1974, Buch und Stein: auf den Spuren einer verschollenen Handschrift, „Basler Zeitschrift für Geschichte und Altertumskunde” 74, s. 131-145.

– Szacherska S.M. 1977, The political role of the Danish monasteries in Pomerania 1171-1223, „Mediaeval Scandinavia” 10, s. 122-155.

– Szczepanik P. 2014, Wojenne wyprawy Świętowita. Mit i jego materialne wyobrażenie, w: M. Franz, K. Kościelniak, Z. Pilarczyk (red.), Migracje. Podróże w dziejach. Starożytność i średniowiecze, Monografia oparta na materiałach z VII Międzynarodowej Sesji Naukowej Dziejów ludów Morza Bałtyckiego, Toruń, s. 175-188.

Szczepanik P. 2020, Rzeczywistość mityczna Słowian północno-zachodnich i jej materialne wyobrażenia, Toruń.

Szczepanik P. 2022, Badanie materialnych wytworów kultury a poznanie religii wczesnośredniowiecznych Słowian zachodnich, w: J. Wawrzeniuk, J. Woźny (red.), Pierwszy Kongres Archeologii Polskiej, t. 2. Interpretacje kultury symbolicznej w badaniach archeologicznych, Warszawa–Poznań–Zielona Góra, s. 103-113.

Unbegaun B.O. 1948, La religion des anciens Slaves, w: Les religions de l’Europe ancienne, t. 3, ed. A. Grenier, Paris, s. 387-445.

Urbańczyk S. 1947, Religia pogańskich Słowian, Kraków.

Urbańczyk S. 1991, Dawni Słowianie – wiara i kult, Wrocław–Warszawa–Kraków.

Vidili M. 2008, La cronotassi documentata degli arcivescovi di Torres dal 1065 al 1298, „Bollettino di Studi Sardi” 1, s. 73-127.

Weibull L. 1931, En samtida berättelse från Clairvaux om ärkebiskop Eskil av Lund, „Scandia” 4, 2, s. 270-290.

Zichi G. 2002, L’exemplum nel Liber Miraculorum di Erberto, w: La civita giudicale in Sardegna nei secoli XI-XIII. Fonti e documenti scritti, red. Associazione ‘Condaghe S. Pietro in Silki’, Sassari, s. 259-263.

Zientara B. 1969, [rec.] Stella Maria Szacherska „Rola klasztorów duńskich w ekspansji Danii na Pomorzu Zachodnim u schyłku XII w.”, „Kwartalnik Historyczny” 76, 4, s. 937-938.

https://www.digitale-sammlungen.de/en/view/bsb00114987 (dostęp: 9.02.2024 r.)

https://www.digitale-sammlungen.de/en/view/bsb00048177 (dostęp: 9.02.2024 r.)

Zaremba M. 2018, XXIV Festiwal Słowian i Wikingów – Wolin 2018 – atrakcje, https://histmag.org/XXIV-Festiwal-Slowian-i-Wikingow-Wolin-2018-atrakcje-16508 (dostęp: 09.02.2024 r.)

https://www.corpuschristianorum.org/cccm-exempla (dostęp: 9.02.2024 r.)

https://theses.cz/id/lgy2am (dostęp: 9.02.2024 r.)