Abstrakt
The aim of this paper is to present a few theoretical remarks on the concept of semantic isotopy from the point of view of interpretative semantics and to add some exaraples of application of this concept in practice. In the paper we present the basie definitions of semantic isotopy (iso - identity topos - of the topie in several signification units) and describe the main classifications of this concept (systemie and discursive isotopy, intrinsic and extrinsic isotopy and others). We also discuss the fundamental semantic relations in the polyisotopic text on the levels of semes - semantic features, of sememes - words which contain these features and of isotopy of a text - in which different words contain the same semantic feature. Finally we describe the basie interpretational operations that regulate the assignment of significations to words in a context and we propose a strategy of text interpretation oriented on isotopy.
Bibliografia
Bcaugrande, R.-A. de, Dressier, W.-U. (1990), Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa.
Budor, K. (1978), Dibujo humnristico y chiste verbal: ensayo de analisis semantico, Studia Romanica et Anglica Zagrabiensia, 23.
Corblin, F. (1990), Sémantiques du discours, Langages 123.
Florczak, J. (2002), O wybranych elementach znaczenia tekstu w mediach w perspektywie semantyki interpretacyjnej. Matériaux du colloque, w: Tekst w mediach, Łódź, Wyd. UŁ, ss. 3645.
Greimas, A.-J. (1966), Sémantique structurale, Paris.
Greimas, A.-J. (1976), Maupassant. La sémiotique du texte, Paris.
Groupe Mu (1976), Isotopie et allotopie. Le fonctionnement rhétorique du texte, Versus, 14.
Groupe Mu (1974), Lecture du poème et isotopies multiples. Le français moderne, 42.
Kerbrat-Orccchioni, C. (1976), Problématique de l'isotopie. Linguistique et sémiologie.
Kerbrat-Orecchioni, C. (19S1 ), Des usages comiques de l'analogie, Folia Lingüistica, XV.
Klinkcnberg , J.-M. (1973), Le concept d'isoiopie en sémantique et en sémiotique littéraire. Le français moderne, 41.
Odin, R. (1990), Cinéma et production de sens, Paris.
Rastier, F. (1987), Sémantique interprétative. Parts.
Rastier, F. (1985), L'isotopie sémantique, du mot au texte, Paris,
Sperber, D., Wilson, D. (1986), Relevance: Communication and Cognition, Oxford.
Weinreich, U. (1966), Explorations in Semantic Theory, in: Current Trends in Linguistics, Den Haag.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).