Abstrakt
The interactive reading model deals with the capacity for reading in terms of text reception in a native language. In the article, we try to place the interactive reading model in the foreign language learning/teaching situation, assuming that mental operations carried out by a foreign language reader learner can be described as strategies of understanding. By showing the specific nature of such strategies and distinguishing a superior strategy (the one that controls the use of the others), we attempt to build a didactic model of text reception in a foreign language.
Bibliografia
Barth, B.-M. (1993), Le savoir en construction, Paris: Relz.
Carrell, P., Devine J. et Eskey D. (1988), Interactive approach to second language mailing, Cambridge; Cambridge University Press.
Cyr, P. etGermain, C. (1998), les stratégies d'apprentissage, Paris: CLE International.
Czajka, B. (2001), La compréhension des écrits scientifiques en FLE: pour un enseignement stratégique. Mémoire de maîtrise (dir. K. Karpińska-Szaj), Poznań: Université A. Mickiewicz.
Dcvelotte, J. (1989), Stratégies de lecture d'un article de presse en tangue étrangère. Mémoire de DEA (dir. S. Moirand), Paris III. Sorbonnc Nouvelle.
Dijk, T. van et Kintsch, W. (1983), Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
Flawell, J. H. (1985), Développement cognitif dans J. Bideaud et M. Richelle (eds), Psychologie développementale, Bruxelles: Mardaga.
Gaonac’h, D. (1990), Les stratégies attentionnelles dans l’utilisation d’une langue étrangère. Le français dans le monde, n. spécial: 41-49.
Giordan, A. (1998), Apprendre! Ed. Belin.
Karpińska-Szaj, K. (2001), Strategie kompensacyjne w rozumieniu tekstu pisanego, Studia Neofilologiczne 2. Prace naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie: 67-72. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Karpińska-Szaj, K. (2000), Lectures interactives: que peut-on faire encore? Le français langue étrangère à l'Université: nouveaux objectifs, nouveaux besoins. Actes de Colloque, Université de Varsovie, 18-19 novembre 1999: 171-182.
Kintsch, W. (1988), The role of knowledge in discourse comprehension: A construction-intégration model, Psychological Review 95: 163-182.
La Granderiede, A. (1995), L'intuition. De ta perception au concept. Paris: Bayard Editions.
Moirand, S. et Cicurcl, F. (1990), “Apprende i comprendre l ’écrit: hypothèses didactiques”. FDM, n. spécial: 147-158, Paris: Hachette.
Rui, B. (2000), Exploitation de ta notion 'stratégie de lecture' en français langue étrangère et maternelle, AILE 13: 89-110.
Sorcl, M. (1994), Pratiques nouvelles en éducation et en formation - l ’éducabitilé cognitive, Paris: L'Harmattan,
Turcotte, A .G .( 1 995), Compétences et perceptions du lecteur évaluées de façon authentique, LIDIL 10: 13-35.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).