Abstrakt
The purpose of this paper is to seek to highlight the usefulness of storytelling skills for the development of transversal competencies in the context of FLE teaching / learning in Romance philology at Adam Mickiewicz University. As a first step we define the importance of transversal competencies in developing the general communicative competence of the student as a participant in social life, then we go on to describe narrative competence as transversal competence and to show its role in managing the ‘SOI’ integrity, finally, we concentrate on developing narrative competence on Roman philology at Adam Mickiewicz University.
Bibliografia
Bertelle, L. (2011). Dwujęzyczność w świetle najnowszych badań naukowych. Lingwistyka Stosowana, 4, 241-243. Retrieved from https://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/.../LS4_2011_art_BERTELLE.pdf.
Blachowska-Szmigiel, M. (2010). Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
Chopra, D., & Tanzi, R.E. (2012). Twój supermózg. Warszawa : Wydawnictwo Olé.
Coste, D. et al. (2001). Un cadre européen commun de référence pour les langues – apprendre, enseigner, évaluer. Paris : Conseil de l’Europe / Les Éditions Didier.
Coulet, J.C. (2016). Compétence, compétences transversales et compétences clés : peut-on sortir de l’impasse ? Éducation et Socialisation [En ligne], 41, mis en ligne le 19 juillet 2016. Retrieved from http://journals.openedition.org/edso/1708. DOI : https://doi.org/10.4000/edso.1708.
Dizerbo, A. (2014). Apprendre à exister : enjeux et modalités d’une éducation narrative. Le sujet dans la Cité 2, 5, 161-171, mis en ligne le 30 décembre 2014. Retrieved from http://www.cairn.info/revue-le-sujet-dans-la-cite-2014-2-page-161.htm.
Higgins, E.T. (1987). Self-discrepancy. A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319-340.
Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur umysłowych. Centralny problem rozwoju. Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Schützenberger, A.A. (2004). Secrets, secrets de Famille et Transmissions Invisibles. Cahiers Critiques de Thérapie Familiale et de Pratiques de Réseaux 2, 33, 35-54, mis en ligne le 1 octobre 2005. Retrieved from https://www.cairn.info/revue-cahiers-critiques-de-therapiefamiliale-2004-2-page-35.htm. DOI : https://doi.org/org/10.3917/ctf.033.0035.
Suszek, H. (2007). Różnorodność ja. Roczniki Psychologiczne, t. X, nr 2, 7-37.
Triandis, H.C. (1989). The self and social behavior in differing cultural contexts. Psychological Review, 96, 506-520.
Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wilson, P., & Long, I. (2009). The Big Book of Blob Trees. London : Speechmark Publishing Ltd. https:///emploi/article/2016/10/12/en-entreprise-la-personnalite-des-diplomes-devientprimordiale_5012299_1698637.html
Zaborowski, Z. (1994). Współczesne problemy psychologii społecznej i psychologii osobowości. Warszawa : Profi.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).