Abstrakt
The aim of this article is to analyse the attitude towards the linguistic norm of the first-year students of Romance Philology in Warsaw through the auto-narration. By this tool, belonging to the qualitative methodology, the learner performs a retrospective introspection and thus ‘evaluates’ the learning, in our context – his learning of grammar. The stories of students-future philologists will be analysed according to the following aspects: the importance given to the linguistic norm (understood here as the need for grammatical correction), the perception of its ‘utility’ in relation to other competences and language subsystems, the relationship between awareness of the norm and the effectiveness / quality of communication in a foreign language.
Bibliografia
Bibeau, G., & Germain, C. (1983). La norme dans l’enseignement de la langue seconde. In E. Bédard, & J. Maurais (Eds.), La norme linguistique. Québec : Gouvernement du Québec. Retrieved from http://www.cslf.gouv.qc.ca/bibliotheque-virtuelle/publicationhtml/?tx_iggcpplus_pi4%5Bfile%5D=publications/pubf101/f101p1.html.
Blanchet, Ph. (2013). Standardisation linguistique, glottophobie et prise de pouvoir. Cahiers de Linguistique, 39/1, 93-108.
Bouguerra, F. (2015). Entre grammaire pédagogique et savoirs du linguiste : quelle transposition didactique pour quelle(s) compétence(s) ? In R. Kucharczyk, & M. Smuk (Eds.), Redéfinir la compétence linguistique en classe de langue. Hommage à Ludomir Przestaszewski (pp. 213-227). Varsovie : Institut d’Études Romanes.
Bruner, J. (2005). Pourquoi nous racontons-nous des histoires ? Le récit au fondement de la culture et de l’identité. Paris : Pocket.
Charaudeau, P. (1992). Grammaire du sens et de l’expression. Coll. Supérieur. Paris : Hachette.
Chiss, J.-L., & David, J. (2011). Débats dans l’enseignement-apprentissage de la grammaire. Le Français Aujourd’hui, 5 (no. HS01), 129-138. DOI : https://doi.org/10.3917/lfa.hs01.0129.
Desmarais, D., & Simon, L. (2007). La démarche autobiographique et son objet : enjeux de production de connaissance et de formation. In Ch. Royer (Ed.), Recherches qualitatives. Coll. hors séries Les Actes. Actes du colloque Bilan et prospectives de la recherche qualitative en sciences humaines et sociales (pp. 350-370). Montpellier : Université Paul-Valéry.
de Halleux, M. (2008). Histoires de vie et formation des éducateurs. Pensée Plurielle, 18, 161-177.
Kaufmann, J.-C. (2004). L’invention de soi : une théorie de l’identité. Paris : Nathan Université.
Langacker, R.-W. (1987). Foundations of cognitive grammar, vol. 1 : Theoretical prerequisites. Stanford : Stanford University Press.
Ricoer, P. (1985). Temps et récit, vol. 3 : Le temps raconté. Paris : Le Seuil.
Riegel, M., Pellat, J.-C., & Rioul, R. (2009). Grammaire méthodique du français. Paris : PUF.
de Salins, G.-D. (Ed.) (2001). L’enseignement des langues aux adultes aujourd’hui. Actes du colloque Quelles pédagogies pour l’enseignement des langues aux adultes aujourd’hui. SaintÉtienne : PUSE.
Smuk, M. (2017). Construire son identité dans les récits autonarratifs – cas des apprenants en langue. In D. Elmiger, I. Racine, & F. Zay (Eds.), Bulletin suisse de linguistique appliquée (VALS-ASLA), n° spécial 2017. Processus de différenciation : des pratiques langagières à leur interprétation sociale (vol. 2, pp. 195-204). Neuchâtel : Centre de Linguistique Appliquée de l’Université de Neuchâtel. Retrieved from http://doc.rero.ch/record/288642/files/Smuk_Maciej__Construire_son_identit_dans_les_r_cits_20170504.pdf.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).