Abstrakt
Speaking foreign language does not imply only mastering its lexical and morphosyntactic code, but, more importantly, learning to conceptualize differently the world around us. One of major sources of deviations in L2 is due to a very poor mastery of conventional structures (formulaic competence), an incorrect linguistic profiling and the confusion between the synthetic and analytical character of the L1 and the L2 (here Polish and French). Beginners in Romance philology often fall into a trap when trying to verbalize in a written form their communicative intentions. We propose here to analyze their sociolinguistic and sociocultural mistakes in order to imagine a course of remedial teaching.Bibliografia
Alber, J.-L., Py B. (1986). Vers un modèle exolingue de la communication interculturelle : interparole, coopération et conversation, Études de linguistiaue appliquée, 61, in : Cuq J.-P. (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, Paris : Cle International.
Bawej, I. (2008). Błąd leksykalny jako skutek procesów interferencyjnych. Poradnik metodyczny dla dydaktyków języka niemieckiego, Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Bouton, Ch.-P. (1974). L’acquisition d’une langue étrangère. Aspects théoriques et pratiques. Conséquences pédagogiques essentielles, Paris : Editions Klincksieck.
Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues (2001), Paris : Didier.
Corder, S.P. (1967). The significance of learner’s errors, International Review of Applied linguistics, 5(4), in : Cuq J.-P. (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, Paris : Cle International.
Cuq, J.-P. (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, Paris : Cle International.
Dirven, R., Radden, G. (2006). La base cognitive du langage : langue et pensée, in : Linguistique cognitive. Comprendre comment fonctionne le langage, dir. N. Delbecque (pp.17-46), Bruxelles : De Boeck-Duculot.
Dezutter, O., Poirier, V., Bleys, F., Cansigno, Y., Flores, O., Silva, H. (2010). Le rapport à l’écriture en français langue étrangère. Le cas des étudiants universitaires, in : Faire vivre les identités : un parcours en francophonie, dir. J.P. Cuq et P. Chardenet (pp. 157-164). Editions des archives contemporaines et Agence universitaire de la Francophonie.
Florczak, J. (2010). Językoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcego, Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Mangenot, F., Penilla F. (2009). Internet, tâches et vie réelle, in : Rosen E. (éd.), La perspective actionnelle et l’approche par les tâches en classe de langue, Recherches et applications 45, in : Ollivier Ch. (2010). Ecriture collaborative en ligne : une approche interactionnelle de la production écrite pour des apprenants acteurs sociaux et motivés, Revue française de linguistique appliquée, XV, 121-137. Marquilló Larruy, M. (2003). L’interprétation de l’erreur, Paris : Cle International/VUEF.
Ollivier, Ch. (2010). Écriture collaborative en ligne : une approche interactionnelle de la production écrite pour des apprenants acteurs sociaux et motivés, Revue française de linguistique appliquée, XV, 121-137.
Porquier, R., Frauenfelder U. (1980). Enseignants et apprenants face à l’erreur, in : Le français dans le monde, 154, in : Marquilló Larruy M. (2003). L’interprétation de l’erreur, Paris : Cle International/VUEF.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).