Abstrakt
The aim of the paper is to discuss the relevance of media and information education in language learning at advanced levels. The present paper is based on the empirical data obtained during the action-research conducted with the Romance philology students attending the course of French as a foreign language. The main object of the research is to establish to what degree an oral argumentation task, preceded by the task of planning the discussion on Wiki is considered to be a learning situation by students themselves. The research focuses on a selected aspect of the learning process, namely, on the use of media resources while negotiating the discussion outline and specifically, while negotiating its topic, objectives and its cognitive value. The principal conclusions indicate 1) that the task scenario should be based on the critical and dialogical approach to media and 2) that this kind of instruction can reinforce the argumentative dimension of the discussion.Bibliografia
Becchetti-Bizot, C., Brunet, A. (rapp.) (2007). L’éducation aux médias. Enjeux, état des lieux, perspectives. Rapport IGEN et IGAENR, août 2007. trouvé sur le site http://www.educnet.education.fr/dossier/education-aux-medias/notion/inspection-generale (consulté le 1.05.2011).
Buckingham, D. (2003). Media education; literacy, learning and contemporary culture, Cambridge : Polity Press.
Charaudeau, P. (1998). L’argumentation n’est peut-être pas ce que l’on croit, Le Français aujourd’hui 123, 6-15.
Chevillotte, S. (2005). Bibliothèques et Information Literacy. Un état de l’art, Bulletin des Bibliothèques de France 50 (2), 42-49. http://bbf.enssib.fr/sdx/BBF/frontoffice/2005/02/document.xsp?id=bbf-2005-02-0042-007/2005/02/fam-dossier/dossier&statutMaitre=non&statutFils=non (consulté le 17.04.08).
Gillet, D. (2010). Environnements personnels d’apprentissage : les apprenants aux commandes, in : Charlier, B., Henri, F. (dir.). Apprendre avec les technologies, Paris : PUF.
Górecka, J., Wilczyńska, W., Wojciechowska, W. (2011). Developing second language oral competence through an integrated discursive approach : The conceptual framework of the project and the pilot study results – sous presse.
Hanna, B.A., de Nooy, J. (2009). Learning Language and Culture via Public Internet Discussion Forums, New York : Pallgrave Macmillian.
Lorenzo, G., Olinger D., Dziuban, C. (2007). How Choice, Co-Creation, and Culture are Changing What It Means to Be Net Savvy, EDUCAUSE Quarterly 30(1), 6-11. http://net.educause.edu/ir/library/pdf/eqm0711.pdf (consulté le 30.05.08)
Ogonowska, A. (2009). Telewizja w edukacji medialnej, Kraków : Wydawnictwo Universitas.
Serres, A. (2007). Questions autour de la culture informationnelle. The Canadian Journal of Information and Library Science, La Revue canadienne des sciences de l’information et de bibliothéconomie 31 (1), 69-85.
Stapleton, P. (2005). Using the Web as a Research Source : Implications for L2 Academic Writing, The Modern Language Journal, 89, 177-189.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).