Abstrakt
In the following paper, The concept of the grotesque - aesthetic and theoretic foundation, we are interested in reconstructing the aesthetic identity of the grotesque. This is a difficult task since the grotesque can be recreated like a puzzle from at least two different aesthetics: the ugly (the hideous, the horrible, the monstruous) and the humorous (the sinister, the macabre, the black humour). Afterwards, by examining the relation between the grotesque and different eras and literary movements, we will show that the grotesque is after all an aesthetic category which belongs to some revolutionary and modern artistic knowledge. In essence, beyond the difficulty to circumscribe and define the grotesque, we have identified three of its invariants: polymorphism, contradiction and excess.Bibliografia
Bahtin M. (1982), Probleme de literatură și estetică (cap. Cronotopul rabelaisian), București : Univers.
Balotă N. (1971), Lupta cu absurdul, București : Univers (p. 5-449, fără pag. 137-157).
Blaga L. (1990), « Despre naturalism », in : Fețele unui veac, București : Minerva.
Caillois R. (1971), În inima fantasticului, București : Meridiane.
Călin V. (1975), Romantismul (cap.: Estetica, p. 13-60 ; Spiritul satiric, Ironia romantică, Feeric și fantastic, p. 203-271), București : Univers.
Călinescu M. (1987), Five faces of modernity, Durham : Duke university Press, și ed. românească: 1995. Cinci fețe ale modernității (cap. Ideea de avangardă), București : Univers.
Călinescu M. (1993), Rereading (cap. Rereading Borges’s « The Aleph »), London : Yale University Press.
Crohmălniceanu Ov. S. (1978), Literatura română și expresionismul, București : Minerva.
Curtius E.R. (1970), Literatura europeană și Evul Mediu Latin (cap. Escursuri, IV. Glumă și gravitate în literatura medievală, p. 483-504), București : Univers.
Grigorescu D. (1980), Istoria unei generații pierdute: expresioniștii (cap.: O artă germanică, p. 5-123 ; În literatura română, p. 372-427), București : EE.
Hartman N. (1974), Estetica (cap.: II. Sublimul și grațiosul, p. 403-457; III. Comicul, p. 457-505), București : Univers.
Lascault G. (1973), Le monstre dans l'art occidental (p. 9-36), Paris : Klek.
Marino A. (1973), Dicționar de idei literare, vol. 1 (art.: Comedia, p. 400-408; Comicul, p. 409-442), București : Eminescu.
Micu D. (1992), În căutarea autenticității, București : Minerva.
Munteanu R. (1989), Farsa tragică (cap. Universul grotesc, p. 5-139, 236-288), București : Univers.
Nemoianu V. (1998), Îmblânzirea romantismului, București : Minerva.
Papu E. (1986), Despre stiluri (cap.: Barocul, Gânduri despre manierism), București : Eminescu.
Popa M. (1975), Comicologia (cap.: Modul satiric, Modul grotesc și Modul ironic), București : Univers.
Popa M. (1968), Homo fictus (cap.: Tipicitatea. Personajul stereotip; Automatele, marioneta, personajul parodic; Suprapersonajul, p. 160-214; 221-229; 229-328), București : EPL.
Rosenkranz K. (1984), O estetică a urâtului, București : Meridiane.
Shearman J. (1983), Manierismul, București : Meridiane.
Wright Th. (1864), Histoire de la caricature et du grotesque (cap.: Origine de la caricature et du grotesque), Paris : Garnier Frères.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).