Abstrakt
The article titled The body we have got, the body we are. About the corporeity in Margaret Mazzantini’s novel treats the phenomenon of corporeity mentioned in the title in a text of the contemporary Italian writer. There are three main aspects of this problem. First, the language connected with the body (descriptions of the look, statements of the body, physiology, erotic life). The next subject is the relationship body-identity. Finally, there is the sense of smell emphasized in the narration, which has a symbolic meaning as well.Bibliografia
Bauman Z. (1995), Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń : UMK.
Bauman Z. (2007), Płynne życie, Kraków : Wydawnictwo Literackie.
Böhme G. (2002), Filozofia i estetyka przyrody, Warszawa : Oficyna Naukowa (titoli originali Natürlich Natur. Über Natur im Zeitalter ihrer technischem Reproduzierberkeit. Für eine ökologische Naturästhetik).
Castellitto S. (2001), «Ho intervistato mia moglie, lo scrittore», Venerdì di Repubblica, 26.10.2001.
Conti P. (2002), «Mazzantini: i miei cinque anni di solitudine prima dello Strega», Corriere della sera, 06.07.2002.
Diaconu M. (2004), «Zapach, tożsamość i pamięć. O konstytuowaniu podmiotu poprzez zapach», Sztuka i filozofia, 24.
Freud S. (1914), «Introduzione al narcisismo» (titolo originale Zur Einführung des Narzißmus), Jahrbuch der Psychoanalyse.
Gennari A. (2001), «Il prezzo dell’amore», Grazia, 27.11.2001.
Greimas A.-J. (1993), O niedoskonałości (titolo originale De l'imperfection), Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
Lacan J. (1972), Scritti, Torino : Einaudi.
Mazzantini M. (2006), Non ti muovere, Milano : RCS Quotidiani.
Merleau-Ponty M. (2003), Fenomenologia della percezione, Milano : Bompiani.
Mondo L. (2001), «Mazzantini: anatomie di un padre „untore”», La Stampa TTL, 17.11.2001.
Nancy J.-L. (2002), Corpus, Gdańsk : słowo/obraz terytoria.
Pende S. (2002), «Con i miei personaggi scendo all'inferno. E li salvo», Panorama, 5.09.2002.
Platon (2002), Gorgiasz, trad. W. Witwicki, Kęty : Antyk.
Platon (1986), Timajos, trad. P. Siwek, Warszawa : PWN.
Sajkiewicz V. (2001), «Soma i psyche: różne czy tożsame? Filozoficzne origami Gilles’a Deleuze’a», in: Między słowem a ciałem: materiały z IV Sesji Naukowej z cyklu „Świat jeden, ale nie jednolity", Bydgoszcz, 24-26 października 2000 roku, a cura di Lidia Wiśniewska, Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Schmitz H. (2001), Ciałosfera, przestrzeń i uczucia, Poznań : Oficyna Wydawnicza Garmond (titolo originale Der Leib, der Raum, und die Gefühle).
Siciliano E. (2001), «Un onore borghese», La Repubblica, 02.12.2001.
Wilkoszewska K. (1998), «W krainie czucia i bezczucia, czyli o zmysłach głównych, zapomnianych i sztucznych», in: Wymiary piękna. Z badań estetyki sensu largo, a cura di M. Gołaszewska, Kraków : Wydawnictwo UJ.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).