Abstrakt
In the last three decades there has been an increasing interest in the study of the interaction between the author and the reader in written texts. In this paper, we propose to focus on the analysis of the authorial presence in the internship reports. To this end, we analysed a corpus of L1 French students’ internship reports. The occurrences of JE, NOUS and ON allowed us to establish a list of different functions of these pronouns by observing how trainee-writers are using these three pronouns. These observations enabled us to put forward certain hypotheses concerning training of the future language teachers.
Bibliografia
Achard-Bayle, G. (2006). Pour une description linguistique du Mémoire professionnel universitaire. Lidil, 34, DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.21.
Boch, F. (2013). Former les doctorants à l’écriture de la thèse en exploitant les études descriptives de l’écrit scientifique. Linguagem em (Dis)curso, 13. DOI : https://doi.org/10.1590/S1518-76322013000300005.
Boch, F., Frier, C. (2015). Écrire dans l’enseignement supérieur : des apports de la recherche aux outils pédagogiques. Grenoble : ELLUG.
Cavalla, C., Hartwell, L. (éds). (2018). L’enseignement et l’apprentissage de l’écrit académique à l’aide de corpus numériques. Revue de Linguistique et de didactique des langues, 58. https://doi.org/10.4000/lidil.5001.
Desclés, J.-P. (2003). Imparfait narratif et imparfait de nouvel état en français. In W. Banyś, L. Bednarczuk, K. Polanski (dir.), Études linguistiques romano-slaves offertes à Stanislaw Karolak (pp. 131-155). Cracovie : Edukacja.
Fløttum, K., Vold, E.T. (2011). L’éthos auto-attribué d’auteurs-doctorants dans le discours scientifique. Lidil, 41. DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.3006.
Hilgert, E., Palma, S. (2015). Les pronoms personnels en emploi générique. Cahiers de praxématique, 62. DOI : https://doi.org/10.4000/praxematique.3958.
Laborde-Milaa, I. (1999). Écrire un rapport de stage. Paris : Seuil.
Leclercq, G. (2006). Les écrits professionnalisés longs. Lidil, 34. DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.13.
Lehman, I.M. (2018). Authorial Presence in English Academic Texts: A Comparative Study of Student Writing across Cultures and Disciplines. Bern : Peter Lang.
Oudart, A.-C., Verspieren, M.-R. (2006). Rapport de stage et Mémoire professionnel entre normes et représentations. Lidil, 34. DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.16.
Patout, P.-A., Damar, M.-E. (2021). La cohérence dans les productions écrites des étudiants universitaires. Lidil, 64. DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.9579.
Ramanathan, V., Atkinson, D. (1999). Individualism, Academic Writing, and ESL Writers. Journal of Second Language Writing, 8/1, 45-75.
Rinck, F. (2004). Construire la problématique d’un rapport de stage : les difficultés d’étudiants du second cycle. Pratiques, 121-122, 93-110.
Sheldon, E. (2009). From one I to another: Discursive construction of self-representation in English and Castilian Spanish research articles. English for Specific Purposes, 28(4), 251-261.
Tang, R., John, S (1999). The ‘I’ in identity: Exploring writer identity in student academic writing through first person pronoun. English for Specific Purposes, 18 (S1), 23-39.
Tutin, A. (2011). Dans cet article, nous souhaitons montrer que… Lexique verbal et positionnement de l’auteur dans les articles en sciences humaines. Lidil, 41. DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.3040.
Velcic-Canivez, M. (2008). Le Rapport de stage et la distanciation par rapport à soi. Lidil, 34. DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.19.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).