Abstrakt
The following paper describes the microgenetic analysis of the translation process of 'Le Petit Chaperon Rouge' carried out by six students during the Translation Seminar of Scientific and Literary Texts and its Didactics, instructed at the Institute of Research in Education of the University of Veracruz. This article’s purpose is to demonstrate the process which was carried out during the microgenetic analysis, as well as to give an initial report of its results and the advantages that this kind of analysis could represent for the translation teaching-learning process. Furthermore, we describe the computer program called El Espía, which enabled us to explore thoroughly and automatically the students’ translation process, in order to identify learning scenarios and carried out a microgenetic analysis.Bibliografia
Balslev, Kristine (2006): Microgenèses didactiques dans une situation de révision textuelle en milieu adulte, (Thèse du doctorat No. 370). Ginebra: Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation, Université de Genève.
Balslev, Kristine; Saada-Robert, Madelon (2006): « Les microgenèses situées. Unités et procédés d'analyse inductive-déductive ». Recherches qualitatives, 26/2: 85-109.
Bermejo, Vicente (2005): «Microgénesis y cambio cognitivo: adquisición del cardinal numérico». Psicotema, 17/4. URL: redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve= 72717403 [9/07/ 2011].
Durrenmat, Jacques (2012): Explication de texte : La Question de Grammaire. URL: http://trf.education.gouv.fr/pub/edutel/siac/siac2/jury/2004/capes_ext/lettres/et2.pdf [03/02/2012].
Nord, Christiane (1998): « La unidad de traducción en el enfoque funcionalista ». Quaderns, 1.
Perrault, Charles (2011): Le Petit Chaperon rouge. URL: chaperonrouge online.fr/perraultfr.htm [30/06/2012].
Ramírez, Alberto; VACA, Jorge (2011): « El Espía 2.0: Herramienta digital para la exploración de los procesos de producción de textos ». In: Memoria del XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: COMIE.
Rosenthal, Victor (2011): « Approche microgénétique du langage et de la perception ». Texto. URL: http://www.revue-texto.net/Inedits/Rosenthal/Rosenthal_Micro1.html. [11/12/2011].
Siegler, Robert; Crowley, Kevin (1992): «Microgenetic methods revisited». Psychologist, 47/10: 1241-43. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.47.10.1241
Vigotsky, Lev (1978): Pensamiento y lenguaje. Madrid: Paidós.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).