Abstrakt
This article explores various manifestations of the marvelous feminine in medieval Catalan literature, focusing on three Valencian works from the 14th and 15th centuries. Drawing on the analytical model proposed by Le Goff, it examines three female figures that exemplify the main strands of the medieval marvelous, offering an initial approach to the topic. The first case belongs to the Christian marvelous and is found in a sermon by Saint Vincent Ferrer; the second example, taken from the novel Tirant lo Blanc, presents a marvelous female figure outside the religious framework; finally, Jaume Roig’s Espill offers a model of a magical woman associated with a misogynistic perspective.
Bibliografia
Amades, J. (2002). Els monarques catalans a la tradició. Tarragona: Edicions El Mèdol.
Badia, L. (2015). La teatralitat difusa a l’Edat Mitjana. Dins L. Badia (dir.), Història de la literatura catalana. Literatura medieval (III). Segle XV, vol. III (p. 409-436). Barcelona: Enciclopèdia Catalana/Barcino/Ajuntament de Barcelona.
Chaucer, G. (2003). The Canterbury Tales. Trad. N. Coghill. Bungay: Penguin classics.
Corella, J. R. (1983). Obra profana. Ed. J. Carbonell. València: Tres i Quatre.
Díaz, M. (ed.) (1977). El romancero viejo. Madrid: Cátedra.
Dubost, F. (1991). Aspects fantastiques de la littérature narrative médiévale (XIIe-XIIIe siècles): l’Autre, l’Ailleurs, l’Autrefois. París: Librairie Honoré Champion.
Ferrer, V. (1971). Sermons, vol. 2. Ed. G. Schib. Barcelona: Barcino.
Fuster, J. (1995). Misògins i enamorats. Ed. A. Hauf. València: Bromera.
Harf-Lancner, L. (1984). Les fées au Moyen Âge. París: Honoré Champion.
Janer, M. P. (1992). Les rondalles del cicle de l’espòs transformat. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Juan Manuel (2007). El Conde Lucanor. Ed. A. I. Sotelo. Madrid: Cátedra.
Le Goff, J. (1985). L’imaginaire médiéval. Essais. París: Gallimard.
Le Goff, J. (2008). La civilisation de l’Occident médiéval. París: Flammarion.
Lecouteux, C. (1992). Fées, sorcières et loups-garous au moyen âge. París: Imago.
Martorell, J. (2008). Tirant lo Blanch. Ed. A. Hauf. València: Tirant lo Blanch.
Metge, B. (2006). Lo somni. Ed. S. M. Cingolani. Barcelona: Barcino.
Milà i Fontanals, M. (comp.) (1980). Romancer català. Barcelona: Ed. 62.
Panunzio, S. (comp.) (1963). Bestiaris, vol. I. Barcelona: Barcino.
Pardo, X. (2015). Literatura de sereas. A maxia da muller acuática. Noia: Toxosoutos.
Peirats, A. I. (2004). Una aproximació a l’Espill de Jaume Roig. Alzira: Bromera.
Riquer, M. de (1980). Història de la literatura catalana, vol. 2. Barcelona: Ariel.
Roig, J. (2010). Spill, vol. II. Ed. A.I. Peirats. València: Acadèmia Valenciana de la Llengua.
Saiz, M. (2022). “Enaxí com lo mariner s’endressa en son viatge”. A propòsit de les imatges marines del Llibre de contemplació en Déu de Ramon Llull. Zeitschrift für Katalanistik, 35, 239-267. DOI: https://doi.org/10.46586/ZfK.2022.239-267
Todorov, T. (1970). Introduction à la littérature fantastique. París: Gallimard.
Tolan, J. (2019). “Le seigneur déchaîna sur la mer un ouragan et souleva une tempête”: le voyage en mer comme épreuve et comme punition. Dins S. Gorgievski (ed.), Itinérances maritimes en Méditerranée du Moyen Age à la première modernité (p. 217-235). París: Honoré Champion.
Villena, I. de (2022). Vita Christi. Ed. A. Hauf. València: AVL.
Voragine, J. de (1998). La légende dorée. Trad. T. Wyzewa. París: Seuil.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Maria Saiz-Raimundo, Ivan Carbonell-Iglesias

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
