Abstrakt
Martí Domínguez (1966) is a biologist, writer and journalist, the author of novels, essays, and press articles. In his novels Les confidències del comte de Buffon (1997) and El secret de Goethe (1999), he presents two great personalities of 18th century Europe and a scientific and cultural context of their lives and works. These novels contain information about debates, ideas, and theories related to the development of science (especially the natural sciences) in the Age of Enlightenment. In the article we study the narrative strategies used by the author in order to present issues regarding the history of natural sciences in modern Europe.Bibliografia
Bombí, F. (2007). Llegir els il·lustrats és un refugi en moments de dubte. Avui Cultura (Barcelona), 12 d’abril, 10-11. Obtingut de http://www.traces.uab.es/tracesbd/avui/av07209.pdf
Buffon, G.-L. Leclerc, Comte de (1835). OEuvres complètes, vol. 1. Paris: Pourrat Frères, Éditeurs.
Buffon, G.-L. Leclerc, Comte de (1843). Discours sur le style et autres discours académiques. Paris: Librairie de L. Hachette.
Caro, P. (1996). La science à la tv est un genre littéraire. Recherche, 288 (juny), 90 [entrevista]. Obtingut de http://www.larecherche.fr/savoirs/autre/paul-caro-science-a-tv-est-genre-litteraire-01-06-1996-73390
Castells, A. (2007). El Voltaire aïllat em recorda l’autor en català a València. Avui Cultura (Barcelona), 8 de gener [entrevista].
Chassot, F. (2011). Le dialogue scientifique au XVIIIe siècle. Posterité de Fontenelle et vulgarisation des sciences. Paris: Classiques Garnier.
Domínguez, M. (2000a). Bestiari. València: Edicions 3i4.
Domínguez, M. (2000b). El secret de Goethe. Barcelona: Cercle de Lectors.
Domínguez, M. (2005). vg. Domínguez Romero, M.
Domínguez, M. (2010). La creació. Barcelona: Oficina Ponti.
Domínguez, M. (2014). El somni de Lucreci. Una història de la llibertat del pensament. Barcelona: Proa.
Domínguez Romero, M. (2005). Les confidències del comte de Buffon (Una època de la natura). València: Eliseu Climent.
Genette, G. (1987). Seuils. Paris: Éditions du Seuil.
Goethe, J. W. (2000). Viatge a Itàlia (trad. i notes de R. M. Bofill). Barcelona: Columna.
Guillamon, J. (2007). Martí Domínguez torna a València vestit de lapó. Caràcters (València), 27, 22-23.
Hertz, P. (1980), Od wydawcy. Dins J. W. von Goethe, Podróż włoska (trad. [al polonès] de H. Krzeczkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Hoquet, T. (2005). Présentation des Époques de la Nature de Buffon. Obtingut de http://www.academie-polonaise.org/pl/images/stories/pliki/PDF/Roczniki/R8/hoquet.pdf
Hoquet, T. (2010). History without Time. Buffon’s Natural History as a Nontmathematical Physique. Isis, 101, 30-61.
Malesherbes, Chrétien Guillaume de Lamoignon de (1798). Observations sur l’Histoire Naturelle Générale et Particulière de Buffon et Daubenton, vol. I (transcripció de S. Schmitt). Paris: Charles Pougens. Obtingut de http://www.buffon.cnrs.fr/i-corpuspic/tab/extraits/lamoignonmalesherbes/ObservationsLamoignon-Malesherbes.pdf
Miller, G. L. (2009). Introduction. Dins J. W. von Goethe, The Metamporphosis of plants (pp. XVXXXI), Cambridge: The MIT Press.
Roger, J. (1989). Buffon. Un philosophe au Jardin du Roi. Paris: Fayard.
Rousseau, J.-J. (1826). OEuvres, vol. XVIII. Correspondance, vol. II. Paris, Werdet et Lequien Fils.
Sòria, E. (2004). Entre natura i art. Caràcters (València), 27, 26-27.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).