Abstrakt
In her article the author presents problems of identity encountered by Acadian students that originate from their relative degree of linguistic isolation. Social circumstances of Acadian-speaking persons in the Atlantic Provinces (especially in New Brunswick) comprise : the degree of contact with external varieties of French, the degree of contact with varieties of English, the availability of schooling in French, the use of French in a working environment. All these aspects offer a chance of teaching languages in multilingual societies. The author shows that social interrelationships within the community and within universities also play a significant role in the maintenance of the minority language and culture.Bibliografia
Breton, R. (1996). Crépuscule ou survivance des francos et de la franco-américanie ?, Le français dans l’espace francophone, vol. 2, 651-663.
Cajolet-Laganière, H., Martel, P. (1993). Entre le complexe d’infériorité linguistique et le désir d’affirmation des Québécois et de Québécoises, Cahiers de l’Institut de linguistique de Louvain, vol. 1, 169-185.
Calvet, L.-J. (1981). Les langues véhiculaires, Paris : Presses universitaires de France.
Calvet, L.-J. (2002). Le marché aux langues. Les effets linguistiques de la mondialisation, Paris : Éditions Plon.
Dasen, P.R. (2002). Approches interculturelles : acquis et controverses, in : Pourquoi des approches interculturelles en éducation?, dir. P.R. Dasen, C. Perregaux (pp. 7-23), Paris-Bruxelles : De Boeck.
De Pietro, J.-F. (2005). ÉOLE, des moyens d’enseignement pour amener la diversité des langues à l’école, in : Du plurilinguisme à l’école dir. L.F. Prudent, F. Tupin, S. Wharton (pp. 459- 483), Berne : Peter Lang.
Lafortune, L. Gaudet, É. (2000). Une pédagogie interculturelle : pour une éducation à la citoyenneté, Ottawa : ERPI.
Martineau, R. (2005). Quelques penseurs de l’éducation sociale des jeunes et leur influence sur nos pratiques, Vie pédagogique, vol. 134, février-mars, 35-39.
Moore, D. (2006). Plurilinguismes et école, Paris : Didier.
Ouellet, F. (2002). L’éducation interculturelle et l’éducation à la citoyenneté. Quelques pistes pour s’orienter dans la diversité des conceptions, VEI Enjeux, vol. 129, 146-167.
Pagé, M. (1996). Citoyenneté et pluralisme des valeurs, in : Pluralisme, citoyenneté et éducation, dir. F. Gagnon, M. Mc Andrew et M. Pagé (pp. 165-188), Paris – Montréal : L’Harmattan.
Péronnet, L. (1990). Aménagement linguistique en Acadie, Revue québécoise de linguistique théorique et appliquée, vol. 9, nr 3, 223-257.
Perrot, M.-E. (2004). Le chiac ou… whatever. Le vernaculaire des jeunes d’une école secondaire de Moncton, Études canadiennes, vol. 37, 237-246.
Perraugaux, Cl., De Goumoëns, Cl., Jeannot, D., De Pietro, J.-F. (dir.). (2003). Éducation au langage et ouverture aux langues à l’école (éOLE), Neuchâtel : CIIP.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).