Abstrakt
The article is devoted to the analysis of academic diploma theses: bachelor’s and master’s, carried out in the course of 1st and 2nd degree Romance Philology between 2005-2017 in the perspective of reflective practice. Based on the assumption of the pre-scientific character of the diploma thesis and the resulting imperative of objectivity, the aim of the article is to examine the traces of subjectivity present in the language of the diploma theses. The subject of interest is both subjectivity expressed in 1 singular person, but above all other, less obvious, more “constructed” forms (e.g. metaphors, expressive use of adjectives), which express the emotional commitment of the author of the work. In conclusion, the analysis of the works shows a conflict of paradigms: the scientific imperative of objectivism with the desire to express emotions aroused by literature, and in this indirect way, also to express one’s self and personality.
Bibliografia
Achard-Bayle, G. (2006). Pour une description linguistique du Mémoire professionnel universitaire. Lidil, 34. DOI : https://doi.org/10.4000/lidil.2.
Bachelard, G. (1977). La formation de l’esprit scientifique. Contribution à une psychanalyse de la connaissance objective. Paris : J. Vrin.
Benveniste, É. (1966). Problèmes de linguistique générale 1. Paris : Gallimard.
Biasi, P.-M. de (1990). Les points stratégiques du texte. In Le Grand Atlas des littératures en langue française (pp. 26-27). Paris : Encyclopaedia Universalis.
Delcambre, I. (2014). Le mémoire de Master : ruptures et continuités. Points de vue des enseignants, points de vue des étudiants. Linguagem em (Dis)curso, 13 (3), 569-612. Retrieved from https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2159 [accès : 30.12.2021].
Delcambre, I. (2018). Littéracies universitaires et mémoires professionnels. Questions Vives, 30. DOI: https://doi.org/10.4000/questionsvives.3072.
Feldman, J. (2002). Objectivité et subjectivité en science. Quelques aperçus. Revue Européenne des Sciences sociales, XL-124, 85-130. DOI: https://doi.org/10.4000/ress.577.
Hamon, P. (1975). Clausules. Poétique, 24, 495-526.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1980). L’énonciation. De la subjectivité dans le langage. Paris : Armand Colin.
Lafortune, L., Daudelin, C. (2001). Un accompagnement socioconstructiviste pour accompagner la réforme en éducation : métacognition et pratique réflexive. Ste-Foy : Presses de l’Université du Québec.
Lemmings, D., Brooks, A. (dir.) (2014). Emotions and Social Change. Historical and Sociological Perspectives. New York : Routledge.
Livian, Y. (2015). Initiation à la méthodologie de recherche en SHS : réussir son mémoire ou thèse. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01102083/document [accès : 29.12.2021].
Micheli, R. (2014). Les émotions dans le discours. Modèle d’analyse, perspectives empiriques. Louvainla-Neuve : De Boeck Supérieur.
Nyckees, V. (2016). Pour une grammaire de la subjectivité énonciative : une typologie des modes d’engagement de la subjectivité individuelle dans le discours. In A. Krzyżanowska, K. Wołowska (dir.), Les émotions et les valeurs dans la communication I (pp. 15-34). Frankfurt am Main : Peter Lang.
Oléron, P. (1987). L’argumentation. Paris : PUF.
Richelle, M. (1993). Du nouveau sur l’esprit ?. Paris : PUF.
Vernier, M., Monceaux, L., Daille, B. (2009). DEFT’09 : détection de la subjectivité et catégorisation de textes subjectifs par une approche mixte symbolique et statistique. Actes de l’atelier de clôture du 5ème Défi Fouille de Textes (DEFT’09), 101-112. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00410725/document [accès : 29.12.2021].
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).