Abstrakt
This paper examines the profiles of the concept of Poland based on a corpus of foreign propaganda texts published in French and Slovak in 1968. The texts analysed come from three magazines: La Pologne, Polsko and La Revue Polonaise, created by political decision of the communist leaders to disseminate a positive image of Poland abroad. The purpose of this study is to test the hypothesis that the three profiles of the concept of Poland, aimed at first, second and third-world audiences, are different from each other due to differences motivated by extra-linguistic factors, and in particular, the various objectives of the country’s foreign policy. The study is inspired by the work of the Lublin School of Ethnolinguistics on the linguistic representation of reality. Its methods make it possible to identify variants of the representation of an object through the examination of textual data, such as the ways of naming it, the semantic relations of synonymy and antonymy, or the series of its aspects mobilised in the discourse.
Bibliografia
La Pologne. Revue mensuelle, 1-12/1968. Warszawa : Polska Agencja Interpress.
La Revue Polonaise. Magazine Illustré, 1-2, 4-6, 8-12/1968. Warszawa : Polska Agencja Interpress.
Polsko. Obrázkový časopis, 1-8,10-12/1968. Warszawa : Polska Agencja Interpress
Bartmiński, J. (2004). Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. In J. Bartmiński (ed.), Językowy obraz świata (pp. 103-120). Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Bartmiński, J. (2006). O pojęciu językowego obrazu świata. In J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata (pp. 11-21). Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Bartmiński, J. (2018). O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej (na przykładzie definicji PRA- CY). Półrocznik Językoznawczy Tertium, 3 (1), 26-55. https://doi.org/10.7592/Tertium2018.3.1.Bartminski DOI: https://doi.org/10.7592/Tertium2018.3.1.Bartminski
Bartmiński, J. & Niebrzegowska, S. (2006). Profilowanie a podmiotowa interpretacja świata. In J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata (pp. 98-105). Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Bralczyk, J. (2001). O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych. Warszawa: Trio.
Głowiński, M. (1990). Nowomowa po polsku. Warszawa: PEN.
Gryshkova, N. (2014). Leksem, pojęcie, stereotyp, koncept, znaczenie, idea - propozycja regulacji terminologicznych. In I. Bielińska-Gardziel, S. Niebrzegowska-Bartmińska & J. Szadura (eds.), Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów. T. 3 (pp. 21-50). Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kuśmierski, S. (1985). Teoretyczne podstawy wiedzy o propagandzie i opinii publicznej. In A. Kosseski & S. Kuśmierski (eds.), Teoria i praktyka propagandy (pp. 8-46). Warszawa : Książka i Wiedza.
Larousse. Dictionnaire de français. (2021). https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue [accès : 30.03.2021].
Solová, R. (2021). Fuir la périphérie, ou comment la Pologne a voulu créer son image dans le premier, le second et le tiers monde. Étude des traductions des mensuels La Pologne, Polsko et La Revue Polo- naise en 1968. Romanica Wratislaviensia, 68, 177-195. https://doi.org/10.19195/0557-2665.68.12 DOI: https://doi.org/10.19195/0557-2665.68.12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Regina Solová
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).