Abstract
In his latest novel Manaraga (2017) Sorokin comments on one of the most significant problems of modern times – the results of the anticipated death of the printed book as well as the related opposition between the original and the copy. The biggest problem, as the author suggests, is not the form of the already published literary classics but the absence of new classics, which can embrace ideas capable of awaking the humankind from its zest for comfort and motivating people for constructive progress.References
Владимирский В. 2013. Мягкое порно Владимира Сорокина. О романе «Манарага» Владимира Сорокина, „Нoвoe литeрaтурнoe oбoзцене” No 120, źródło elektroniczne: http://www.srkn.ru/criticism/myagkoe-porno-vladimira-sorokina.html (dostęp 6.09.2017).
Генис А. 2016. Обратный адрес. Автопортрет, Москва: АСТ, źródło elektroniczne: https://mybook.ru/author/aleksandr-genis/obratnyj-adres-avtoportret/ (dostęp 15.05.2017).
Карпачев А. 2000–2012. Книга «Манарага», źródło elektroniczne: http://www.srkn.ru/criticism/kniga-manaraga.html (dostęp 6.09.2017).
Лермонтов М. Ю. 1988. Сочинения в 2-х томах, t. 1, Москва, źródło elektroniczne: http://www.stihi-rus.ru/1/Lermontov/23.htm (dostęp 10.05.2017).
Липовецкий М. 2013. Сорокин-троп: карнализация, źródło elektroniczne: http://magazines.russ.ru/nlo/2013/120/li11.html (dostęp 10.05.2017).
Подкорытов А. 2015. Царица Уральских гор, źródło elektroniczne: http://www.nat-geo.ru/photo/100729/ (dostęp 10.6.2017).
Самойлов М. 2000–2012. Гора родила кулинарную книгу, źródło elektroniczne: http://www.srkn.ru/criticism/gora-rodila-kulinarnuyu-knigu.html (dostęp 6.09.2017).
Сорокин В. 2002. Убойное сало. Беседу вела Оксана Семенова, źródło elektroniczne: http:// www.mk.ru/old/article/2002/07/21/164539-uboynoe-salo.html (dostęp 15.02.2017).
Сорокин В. 2016. Постсоветский гротеск уже стал сильнее литературы. Беседовала Галина Юзефович, źródło elektroniczne: https://esquire.ru/sorokin (dostęp 4.07.2017).
Сорокин В. 2017a. Манарага, Москва: АСТ.
Сорокин В. 2017b. «Симбиоз физиологии, шоу и моды», Владимир Сорокин о сожжении книг, счастье и новых гаджетах, Беседовала Наталья Кочеткова, źródło elektroniczne: https://lenta.ru/articles/2017/03/06/manaraga/ (dostęp 10.05.2017).
Baudrillard J. 2005. Symulacja i symulakry, przeł. S. Królak, Warszawa: Sic! Baudrillard J. 2006. W cieniu milczącej większości, przeł. S. Królak, Warszawa: Sic!
Carrière J.-C., Eco U. 2010. Nie myśl, że książki znikną, przeł. J. Kortas, Warszawa: W.A.B.
Ritzer G. 2012. Magiczny świat konsumpcji, przeł. L. Stawowy, Warszawa: Muza S.A.
Zawojski P. 2002. Monitory między nami. O byciu razem i osobno w cyberprzestrzeni, [w:] A. Gwóźdź, P. Zawojski (red.), Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków: Rabid, s. 423–431.
Zywert A. 2015. Obraz Chin w twórczości Władimira Sorokina, [w:] J. Getka (red.), Europa Środkowo-Wschodnia w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa: Akant, s. 265–274.
License
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
