Abstract
This article is an attempt to answer the question of what nostalgia is in music. The author makes a distinction between the emotions of the author, the performer and the recipient as well as the emotional qualities of the work itself. She also tries to describe the means of artistic expression that foster the impression of nostalgia in music.References
Bouwsma O. K. 1950. The Expression Theory of Art, [w:] M. Black, E. Cliffs (red.), Philosophical Analysis, Ithaca: Cornell University Press.
Budd M. 2014. Muzyka i emocje, przeł. R. Kasperowicz, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Cooke D. 1959. The Language of Music, Oxford: Oxford University Press.
Encyklopedia muzyczna. 1984. Hasło: Chopin Fryderyk, opr. M. Tomaszewski, Kraków: PWN.
Foltyn A. 2013. Neurobiologiczne podstawy postrzegania konsonansu i dysonansu w muzyce, [w:] M. Bogucki, A. Foltyn, P. Podlipniak, P. Przybysz, H. Winiszewska (red.), Neuroestetyka muzyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Guczalski K. 2015. Emocje w muzyce. Hanslick i jego fałszywy zwolennik, „Res Facta Nova”, nr 16 (25), s. 35–52.
Ingarden R. 1966. Studia z estetyki, t. II, Warszawa: PWN.
Piotrowicz P. 2016. Grzegorz Turnau: czasy są zawsze dzisiejsze. Wywiad, „Magazyn O!Kultura”, nr 48, źródło elektroniczne: https://muzyka.onet.pl/wywiady/grzegorz-turnau-czasy-sa-zawsze-dzisiejsze-wywiad/fg5kzt (dostęp: 22.01.2019).
Podlipniak P., Przybysz P. 2013. Sztuka, mózg, muzyka: perspektywy neuroestetyki muzyki, [w:] M. Bogucki, A. Foltyn, P. Podlipniak, P. Przybysz, H. Winiszewska (red.), Neuroestetyka muzyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Przybysz P. 2013. Emocje muzyczne i ich estetyczne modyfikacje, [w:] M. Bogucki, A. Foltyn, P. Podlipniak, P. Przybysz, H. Winiszewska (red.), Neuroestetyka muzyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Schopenhauer A. 1994. Świat jako wola i przedstawienie, t. I, przeł. J. Garewicz, Warszawa: PWN.
Scruton R. 1998. Art and Imagination: A Study in the Philosophy of Mind, South Bend (IN): St. Augustine’s Press. Singer J. L. 1975. The Inner World of Daydreaming, New York: Harper & Row.
Stróżewski W. 2002. Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków: Universitas.
Taruffi L., Koelsch S. 2014. The Paradox of Music-Evoked Sadness: An Online Survey. „PLoS ONE”, nr 9 (10), źródło elektroniczne: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0110490 (dostęp: 22.01.2019).
Zangwill N. 2004. Against Emotion: Hanslick Was Right About Music, „British Journal of Aesthetics”, nr 1, źródło elektroniczne: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/44.1.29 (dostęp: 22.01.2019).
License
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
