Аннотация
This article is an attempt to analyze the category of meeting between two main characters in The Other using a symbolic key. I try to explain the important role of such semiotic categories as threshold and mask in the process of becoming more aware about ourselves, which I interpret as part of the process of rite de passage.Библиографические ссылки
Bajburin A.K., W sprawie opisu struktury słowiańskiego rytuału budowniczego, „Konteksty” 1990, nr 3, s. 64.
Drwięga M., Dwie drogi współczesnych filozofów — Paul Ricoeur i Józef Tischner, „Znak” 2011, nr 669, [w:] źródło elektroniczne: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/139/7 /dwie-drogi-wspolczesnych-filozofow-paul-ricoeur-i-jozef-tischner-czesc-ii (17.07.2014).
Florenski P., Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1984.
Jakubcza k M., Wyzwalanie się od Ja, [w:] tejże, Sens ja. Koncepcja podmiotu w filozofii indyjskiej (sankhja-joga), Kraków 2013, s. 192.
Leeuw van der G., Fenomenologia religii, Warszawa 1978.
Lessa W.A., Vogt E.Z., Reader in Comparative Religion: An Anthropological Approach (4th Edition), New York 1979.
Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998.
Levinas E., Separacja i roz(mowa), [w:] tegoż, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 44–82.
Prokopiuk J., C.G. Jung, czyli gnoza XX wieku, [w:] C.G. Jung, Archetypy i symbole, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1993.
Sulima M., Rola religii w kształtowaniu przestrzeni domu wiejskiego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej. Architektura” 2008, nr 21, s. 89.
Sulima M., Symboliczne przestrzenie domu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej. Architektura” 2007, nr 20, s. 89.
Turner V., Betwixt and between: The liminal period in “rites of passage”, [w:] W.A. L e s s a, E.Z. V o g t, Reader in Comparative Religion: An Anthropological Approach (4th Edition), New York 1979, s. 234–243.
Żerkowski M., Kultura maski, [w:] źródło elektroniczne: http://roverground. cz/mealingua/kultura-maski/ (28.05.2015).
Бахтин М.М., Автор и герой в эстетической деятельности. Проблема автора, [w:] źródło elektroniczne: http://mmbakhtin.narod.ru/probl.html (31.05.2015).
Мамлеев Ю.В., Другой, Щeлково 2007.
Осьмухина О.Ю., Маска, „Знание. Понимание. Умение”, Москва 2007, № 2, s. 226–228.
Пономарев Ф.А., Катарсические эффекты в творчестве Юрия Мамлеева, [w:] źródło elektroniczne: http://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1& source=web&cd=1&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fzar-literature.ucoz.ru% 2Fdidaktika_1%2Fkatarsicheskie_ehffekty_v_tvorchestve_jurija_mamle.docx&ei=E1 bFUqWfNoHXtAbZ6oGoDg&usg=AFQjCNFkr1mquVZJce4pr0lhyF_Np0wqpA&bv m=bv.58187178,d.Yms&cad=rjt (14.10.2013).
Лицензия
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).