Abstrakt
The aim of the article is to present the names of the valuables in testaments of the Russian great and appanage princes of the 14–16 c. Special attention has been paid to tableware terminology. Lexicographical and etymological data as well as the semantic classification of the tableware names are provided. Dishes and eating utensils used by the Rurik dynasty members during feasts were made of gold or silver and were extremely decorative. According to Thorstein Veblen, conspicuous consumption and wasteful expenditure were signs of person’s high social position. The author draws our attention to the fact that vicarious consumption on the house by invited guests was possible too. Therefore, the social meaning of these valuables is presented in this article.Bibliografia
Вельтман А. Ф. 1860. Московская Оружейная палата, Москва: Типография Бахматова.
Забелин И. Е. 1895. Домашний быт русского народа в XVI и XVII ст., т. 1: Домашний быт русских царей в XVI и XVII ст., Москва: Товарищество типографии А. И. Мамонтова.
Кулешов А. Г. 2008. Посуда в северодвинском застолье, [в:] А. С. Каргин (ред.), Традиционное русское застолье. Сборник статей, Москва: Государственный республиканский центр русского фольклора, с. 250–257. Cловарь ювелирных терминов, электронный ресурс: http://www.jevel.ru/glossary/list.html (доступ 27.09.2017).
Терновская О. А., Толстой Н. И. 1995. Братчина, [в:] Н. И. Толстой (ред.), Славянские древности. Этнолингвистический словарь в пяти томах, т. 1, Москва: Международные отношения, с. 256–257.
Хренов Н. А. 2008. Застолье в контексте ритуала, [в:] А. С. Каргин (ред.), Традиционное русское застолье. Сборник статей, Москва: Государственный республиканский центр русского фольклора, с. 272–292.
Brzozowska-Krajka A. 1998. „Kto popija i pojada, to mu się dobrze układa”. Ludowa etykieta konsumpcyjna, [в:] P. Kowalski (ред.), Oczywisty urok biesiadowania, Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, с. 77–84.
Gradowski M. 1980. Dawne złotnictwo: technika i terminologia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Hrynkiewicz-Adamskich B. 2018. Драгоценности Рюриковичей по письменным памятникам (элементы одежды), „Studia Rossica Posnaniensia” XLIII, c. 77–111.
Kempiński A. M. 1993. Słownik mitologii ludów indoeuropejskich, Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW.
Malinowski B. 1957. Życie seksualne dzikich w północno-zachodniej Melanezji: miłość, małżeństwo i życie rodzinne u krajowców z Wysp Triobranda Brytyjskiej Nowej Gwinei, tłum.
A. Waligórski, J. Chałasiński, Warszawa: „Książka i Wiedza”.
Veblen T. 2008. Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frenzel-Zagórska, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.
Zadrożyńska A. 1988. Powtarzać czas początku, cz. 2: O polskiej tradycji obrzędów ludzkiego życia, Warszawa: Wydawnictwo Spółdzielcze.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
