Boredom of everyday life in the play March by Irina Vaskovskaya
PDF (Język Polski)

Keywords

Irina Vaskovskaya
contemporary Russian drama
daily life
boredom
feminism

How to Cite

Charko-Klekot, P. (2023). Boredom of everyday life in the play March by Irina Vaskovskaya. Studia Rossica Posnaniensia, 48(1), 71–81. https://doi.org/10.14746/strp.2023.48.1.5

Abstract

The article attempts to describe how everyday life and the ennui it entails influence the lives of the protagonists of Irina Vaskovskaya’s play March. The banality of everyday life is one of the main themes in this young author’s works – Vaskovskaya draws portraits of women that are bored and disillusioned with their shallow, bland life, who are waiting for a miracle to free them from the abyss of monotony. The protagonist of the play March stands out against the background of these characters. For her, the trivial everyday life becomes an incentive to abandon her current existence and look for happiness elsewhere (although the actions she takes are often destructive). In the case of the other characters, the lacklustre reality does not spark creativity, but only deepens their passivity and inertia. Vaskovskaya’s play is quite a sombre image of provincial Russia, whose inhabitants live in a state of numbness. While maintaining a semblance of normalcy, they flit between boredom and despair in relation to the meaninglessness of their existence.

https://doi.org/10.14746/strp.2023.48.1.5
PDF (Język Polski)

References

Baudelaire, Charles. Do czytelnika. Przeł. Antoni Lange. Web. 07.11.2021. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kwiaty-zla-do-czytelnika.html.

Bizior-Dombrowska, Magdalena. „Nuda metafizyczna – dwa świadectwa (Słowacki i Witkacy)”. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace literackie, 50, 2010, s. 71–86.

Borkowska, Grażyna. „Życie codzienne jako kategoria literacka i badawcza (rekonesans)”. Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Aldalberta Stiftera do współczesności. Red. Grażyna Borkowska, Aneta Mazur. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2007.

Borkowska, Grażyna, Aneta Mazur, red. Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Aldalberta Stiftera do współczesności. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2007.

Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny istnienia. Kraków, Wydawnictwo eFKa, 1999.

Brodski, Josif. Pochwała nudy. Przeł. Anna Kołyszko, Michał Kłobukowski. Oprac. Stanisław Barańczak. Kraków, Znak, 2016.

Finkielsztein, Mariusz. „Nuda jaka jest, każdy widzi?”. Stan Rzeczy, 2 (11), 2016, s. 9–20. DOI: https://doi.org/10.51196/srz.11.1

Gogol, Nikołaj. „Powieść o kłótni Iwana Iwanowicza z Iwanem Nikiforowiczem”. Powieści mniejsze. Przeł. Jan Grzegorzewski, Paulin Święcicki. Warszawa, Saga Egmont, 2020 [e-book].

Iŝuk-Fadeeva, Nina. „Skuka kak fenomen provincialʹnoj žizni i dominantnoe ponâtie žanra scen”. A.P. Čehov i mirovaâ kulʹtura: k 150-letiû so dnâroždeniâ pisatelâ. Materialy meždunarodnoj naučnoj konferencii. Red. Marina Larionova, Natalʹâ Izotova, Elena Maslakova. Rostov n/D, NMC «LOGOS», 2010, s. 71–80.

Majcherek, Janusz A. „Trwanie, nuda, zmiana”. Kultura i Rozwój, 4 (5), 2017, s. 54–63.

Mazur, Aneta. „Między przekleństwem a błogosławieństwem – codzienność u Gustawa Flauberta, Adalberta Stiftera i Józefa Ignacego Kraszewskiego”. Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Aldalberta Stiftera do współczesności. Red. Grażyna Borkowska, Aneta Mazur. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2007, s. 271–283.

Mazurek, Halina. Teatr, życie, gra: studia o pisarstwie dramaturgicznym Nikołaja Kolady. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002.

Mięsowska, Lidia. „Kobieta w «Męskim łagrze» Ludmiły Pietruszewskiej”. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze, 21, 2011a, s. 135–147.

Mięsowska, Lidia. „Uwięziony w rzeczach. Problemy (de)reifikacji w twórczości Olega Bogajewa”. Idea przemiany. Zagadnienia literatury, kultury, języka i edukacji. T. 3. Red. Anna Majkiewicz, Magdalena Duś. Częstochowa, Wydawnictwo WSL, 2011b, s. 89–100.

Moskwin, Andriej, red. Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego. T. 7: Szkoła uralska. Warszawa, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Uniwersytet Warszawski. Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej. Pracownia Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej, 2017.

Nikolenko, Olʹga. Gogolevskie motivy v dramaturgii A. Vampilova. Web. 07.11.2021. https://www.domgogolya.ru/science/researches/1423/.

Pleskaczyńska, Maria. „Filozoficzne paradoksy nudy”. Stan Rzeczy, 2 (11), 2016, s. 22–38. DOI: https://doi.org/10.51196/srz.11.2

Rudnev, Pavel. Drama pamâti. Očerki istorii rossijskoj dramaturgii. 1950–2010-e. Moskva, NLO, 2018.

Rudniew, Paweł. „Ciemno – spać, jasno – uciekać”. Przeł. Agnieszka Lubomira Piotrowska. Dialog, 3, 2018, s. 156–159.

Skotnicka, Anna. Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020.

Stronciwilk, Agata. „Nuda jako stosunek człowieka wobec czasu”. Pisma Humanistyczne, 12, 2014, s. 85–101.

Sulima, Roch, Antropologia codzienności. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000.

Waśkowska, Irina, „Marzec”. Przeł. Natalia Pietrulewicz. Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego. T. 7: Szkoła uralska. Red. Andriej Moskwin. Warszawa, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Uniwersytet Warszawski. Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej. Pracownia Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej, 2017, s. 110–128.

Waśkowska, Irina. „Wizyta”. Przeł. Agnieszka Lubomira Piotrowska. Dialog, 3, 2018, s. 140–152.

Wąchocka, Ewa. Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie. Kraków, Księgarnia Akademicka, 2005.

Žerebcova, Elena. „Oppoziciâ «stolica-provinciâ» v tvorčestve A.P. Čehova”. Vestnik Čelâbinskogo gosudarstvennogo universiteta, 1 (2), 2004, s. 42–47.