Аннотация
The article opens with a discussion of the main educational and organizational reasons, as well as other circumstances (for example, the lack of publicly entitled language policy in the country) for the relatively low effectiveness of recent teaching of foreign languages, in particular Russian language, in comparison to some highly developed countries in Western Europe. The author goes on to introduce the significant current substantive (scientific) issues of the new approach to a practically oriented theory of teaching foreign languages — social glottodidactics.Библиографические ссылки
Сятковский C., Межкультурная коммуникативная компетенция и социальная лингводидактика, „Studia Rossica Posnaniensia”, Poznań 2010, z. XXXV, с. 259–266.
Сятковский C., Проблемы изучения социально-речевой реальности (социально-речевое интердействие), „Русский язык за рубежом” 1984, № 5.
Сятковский C., Социолингвистика, социология языка и социология языковой коммуникации, „Русский язык за рубежом” 1984, № 2.
Сятковский C., Социология языковой коммуникации и проблемы преподавания иностраннных языков, „Русский язык за рубежом” 1985, № 3.
Elementy realioznawcze i literackie nauczania języka rosyjskiego, pod red. S. Siatkowskiego, Warszawa 1977.
Koszla-Szymańska М., Realioznawczo-kulturowe aspekty nauczania języka hiszpańskiego, Warszawa 2014.
Nauczanie języka rosyjskiego a językoznawstwo i psychologia, pod red. S. Siatkowskiego, Warszawa 1976.
Nauczanie języka rosyjskiego a językoznawstwo i psychologia, pod red. S. Siatkowskiego, wyd. II rozsz., Warszawa 1986.
Podstawy pedagogiczne nauczania języka rosyjskiego, pod red. S. Siatkowskiego, Warszawa 1982.
Siatkowski S., Актуальные проблемы культурно-общественной семиосферы и семиотико-лингвистические исследования, [в:] Zagadnienia innowacyjności funkcjonowania systemu badania + rozwój w nauce, t. II, red. naukowy A. Miklewski, Warszawa
Siatkowski S., O paradygmatach naukowych, [в:] Paradygmaty filozofii języka, literatury i teorii tekstu (pogranicza metodologiczne), pod red. A. Kiklewicza, Słupsk 2004.
Siatkowski S., O roli stylistyki w nauczaniu języka rosyjskiego, [в:] Problemy nauczania języka rosyjskiego oraz kształcenia nauczycieli rusycystów w Polsce. Materiały sesji naukowej, WSP im. Jana Kochanowskiego, Kielce 1990, с. 61–74.
Siatkowski S., Płaszczyzna przedmiotowa nauczania języka obcego a materiały glottodydaktyczne (o roli czynników socjalnych w dydaktyce języków obcych), [в:] Z teorii i praktyki tworzenia materiałów glottodydaktycznych, pod red. F. Gruczy, Warszawa 1988.
Siatkowski S., Wstęp, „ Język Polski” 1972, nr 1, c. 75–76.
Siatkowski S., Wstęp, [в:] Podstawy naukowe nauczania języka rosyjskiego, pod red. S. Siatkowskiego, Warszawa 1972.
Лицензия
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).